تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

تفاوت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور در سال 1401

فهرست محتوا
تفاوت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور

آیا شما هم با فکر ادامه تحصیل در دانشگاه هستید؟ مسلما شهریه دانشگاه می تواند در تصمیم گیری شما در انتخاب دانشگاه تاثیرگذار باشد؛ زیرا شهریه دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت هستند. تقریبا همه دانشگاه ها به غیر از دانشگاه های سراسری و آن هم فقط در بخش روزانه، دارای شهریه هستند. به عبارتی دانشجویان موظف هستند بخشی از هزینه تحصیل خود را بپردازند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور صحبت کرده و با مقایسه شهریه ها به مقایسه شهریه دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی اشاره کنیم. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در یکی از این دانشگاه ها را دارید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

معرفی دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه غیر انتفاعی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در گروه دانشگاه های سراسری قرار می گیرد. علاقه مندان به ادامه تحصیل در این دانشگاه به دو روش می توانند در این دانشگاه ثبت نام کنند. اول اینکه در کنکور سراسری شرکت کرده و موفق به کسب رتبه مورد نیاز در رشته انتخابی شوند. روش دوم ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه غیر انتفاعی است که با توجه به مدارک تحصیلی داوطلبین در دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی انجام می گیرد.

دانشگاه غیر انتفاعی نیز مانند دانشگاه های دیگری چون دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی کاربردی و … دارای شهریه است. به عبارتی دانشجویان برای ثبت نام و ادامه تحصیل در این دانشگاه لازم است شهریه تعیین شده از سوی دانشگاه را بپردازند.

شهریه دانشگاه غیر انتفاعی

اعضای هیئت امنای دانشگاه غیر انتفاعی، مرجع تصمیم گیرنده در مورد شهریه این دانشگاه هستند. در حالت کلی هر سال شهریه دانشگاه تقریبا 10 تا 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش می یابد. پس از تعیین شهریه دانشجویان موظف به پرداخت شهریه هستند زیرا در غیر این صورت اجازه حضور و شرکت در کلاس ها را نخواهند داشت.

تفاوت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور
تفاوت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور

 

شهریه دانشگاه غیر انتفاعی چگونه محاسبه می گردد؟

شهریه دانشگاه غیر انتفاعی در حالت کلی، مجموع شهریه متغیر و شهریه ثابت است. تا پایان تحصیل شهریه ثابت در دانشگاه، ثابت خواهد بود ولی شهریه متغیر می تواند بر اساس واحدهای درسی در هر ترم تغییر نماید. لازم به ذکر است که در مورد شهریه دانشگاه، هیچ تفاوتی در نحوه ورود به دانشگاه وجود ندارد. به عبارتی شما چه بدون کنکور و چه از طریق کنکور سراسری، وارد دانشگاه شوید شهریه یکسانی پرداخت خواهید کرد.

دانشگاه پیام نور

هدف از تاسیس دانشگاه پیام نور، آموزش نیمه حضوری رشته های مختلف بود. این دانشگاه به اندازه ای از سوی علاقه مندان به تحصیلات عالیه مورد استقبال قرار گرفت که اکنون در رتبه دوم پس از دانشگاه آزاد قرار دارد. آموزش در این دانشگاه به سبک متفاوت تری از دیگر دانشگاه ها ارائه می گردد. علاوه بر این موارد با تحصیل در دانشگاه پیام نور می توانید از مزایای بسیار آن نیز برخوردار شوید.

نحوه گزینش دانشگاه پیام نور

گزینش دانشجو در دانشگاه پیام نور به دو روش فراگیر و رسمی انجام می گیرد که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. داوطلبین رسمی این دانشگاه با کسب رتبه مورد نیاز در آزمون سراسری جذب می شوند. علاوه بر این در سال های اخیر امکانی فراهم شده است که دانشجویان با در نظر گرفتن معدل دیپلم و بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

اصطلاحا به دانشجویانی که بدون کنکور وارد دانشگاه پیام نور شوند، دانشجویان فراگیر گفته می شود. دانشجویان فراگیر در بدو ورود به دانشگاه ملزم به گذراندن واحدهای ترم یک هستند و تنها در صورت قبولی، مجاز به ادامه تحصیل و گذراندن ترم دوم خواهند بود.

مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور

دلیل استقبال زیاد از دانشگاه پیام نور، مزایای بسیار این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه های دیگر است. از جمله مزایای بیشمار دانشگاه پیام نور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تنوع زیاد رشته های بدون آزمون این دانشگاه
  • عدم اجبار برای حضور در کلاس های تئوری
  • ارائه وام برای پرداخت شهریه با نرخ 2 درصد
  • شهریه مناسب تر در مقایسه با دانشگاه هایی مثل آزاد و غیر انتفاعی
  • برخورداری از شرایط مناسب برای تغییر رشته
  • و …

همچنین بخوانید : قبولی آزمون وکالت

مقایسه شهریه دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور
تفاوت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور

اکثر دروس ارائه شده در دانشگاه پیام نور به صورت خودخوان است و یا اگر هم برای آنها کلاسی تشکیل شود در مقایسه با حجم کتاب ها، ساعات تشکیل کلاس برای آنها کمتر خواهد بود. به همین دلیل لازم است دانشجویان خودشان دروس را با توجه به منابع اصلی آنها مطالعه نمایند. در نهایت بهتر است بدانید تحصیل هم زمان در دو رشته تنها در دانشگاه پیام نور امکان پذیر است.

شهریه دانشگاه پیام نور

برای تحصیل در دانشگاه پیام نور نیز لازم است شهریه ثابت و متغیر تعیین شده را بپردازید. مقدار دقیقی برای این شهریه نمی توان عنوان نمود زیرا در هر سال تحصیلی علاوه بر شهریه متغیر، شهریه ثابت نیز افزایش می یابد. در حالت کلی این افزایش سالانه به اندازه 10 تا 15 درصد می باشد. پس بهتر است قبل از شروع تحصیل در این دانشگاه، تحقیق مفصلی در مورد شهریه داشته باشید. دقت کنید در صورتی که توان مالی پرداخت شهریه را نداشته باشید از ادامه تحصیل شما ممانعت خواهد شد.

همچنین بخوانید: قبولی آزمون نظام مهندسی

تفاوت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور

همان طور که در بالا اشاره کردیم در دانشگاه غیر انتفاعی برای دانشجویان کلاس تشکیل شده و بر اساس جزوات ارائه شده نیز از دانشجویان آزمون گرفته می شود. این در حالی است که در دانشگاه پیام نور بیشتر کلاس ها یا به صورت غیرحضوری و خودخوان ارائه می گردد و یا در صورت تشکیل کلاس جلسات کمتری در نظر گرفته می شود.

این تفاوت ها باعث بروز تفاوت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور می گردد. در حقیقت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی به دلیل تشکیل کامل کلاس ها نسبت به دانشگاه پیام نور بیشتر است. در صورتی که شاغل هستید و یا فراغت کمتری برای شرکت در کلاس های دانشگاه را دارید، تحصیل در دانشگاه پیام نور می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

کلام پایانی

دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی از برخی جهات با یکدیگر تفاوت دارند که مبلغ شهریه یکی از مهمترین آنها است. اگر مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه هستید بهتر است تحقیقات مفصل تری در مورد دانشگاه ها و شهریه های آنها با مشاوران تحصیلی به عمل آورید. شهریه دانشگاه می تواند حرف آخر را در انتخاب شما بزند؛ زیرا در صورت عدم توان مالی در پرداخت شهریه قادر به ادامه تحصیل نخواهید بود.

جهت کسب اطلاع از تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟