تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

مشاوره انتخاب واحد دانشگاه * سریع و تضمینی

مشاوره انتخاب واحد برای بسیاری از دانشجویانی که به تازگی در مراکز عالی تحصیلی مشغول به تحصیل هستند، مفید واقع می شود و اطلاعات آن ها را به طرز قابل توجهی ارتقا می دهد. هر یک از دانشجویان پس از پایان امتحانات ترم پیش، در ابتدای ترم جاری، سر فصل های دروس ترم جدید را مشخص می کنند.

به این فرایند انتخاب واحد گفته می شود و از مهمترین مراحل تحصیلی دانشجویان در هر ترم به شمار می رود. فرایند انتخاب واحد در هر یک از دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و… به صورت آنلاین انجام می شود. به همین خاطر دانشجویان باید با نحوه انتخاب واحد آنلاین نیز آشنایی داشته باشند.

فهرست محتوا
مشاوره انتخاب واحد

آموزش مرحله به مرحله انتخاب واحد

مشاوره انتخاب واحد دانشگاه اطلاعات دقیقی در رابطه با نحوه انجام این فرایند در اختیار شما قرار می دهد. در وهله اول باید به روزهای ارائه هر یک از دروس دقت داشته باشید. هر یک از دانشجویان در برخی از روزهای هفته مشغله هایی دارند که باید آن ها را در زمان انتخاب واحد مورد توجه قرار دهند. در صورتی که در برخی از روزها فعالیت خاصی دارید، باید از برداشتن درس در این روزها خودداری کنید.

پس از تعیین زمان بندی و ساعت تشکیل کلاس های مربوط به هر درس، نوبت به بررسی اساتید تعیین شده برای هر یک از دروس می رسد. تاریخ برگزاری امتحانات هر یک از این دروس نیز مورد توجه قرار می گیرد. در پایان این فرایند تاریخ برگزاری امتحانات همه درس ها نیز به دقت بررسی می شوند؛ در صورت برخورد تاریخ برگزاری امتحانات نسبت به تغییر دروس اقدام کنید. با در نظر گرفتن این فاکتورها، فرایند انتخاب واحد سریع و با دقت بسیار بالایی انجام خواهد شد.

مشاوره انتخاب واحد بر اساس معدل

برای بررسی نحوه انتخاب واحد در هر یک از دانشگاه های کشور در نظر گرفتن شرط معدل ترمی نیز بسیار مهم است. برای انتخاب واحد ترم تحصیلی جدید، باید به معدل تحصیلی ترم پیش خود توجه داشته باشید و با توجه به این فاکتور مهم دروس مورد نظر را انتخاب کنید.

هر یک از دانشجویان کارشناسی و کاردانی در ترم اول تحصیلی 20 واحد درسی را انتخاب می کنند. دانشجویان مقطع ارشد نیز مجاز به انتخاب 12 واحد درسی در طول هر ترم خواهند بود. از ترم دوم تحصیلی در صورتی که دانشجویان معدل زیر 17 داشته باشند، در ترم جدید نیز 20 واحد درسی بر می دارند.

مشاوره انتخاب واحد
مشاوره انتخاب واحد دانشگاهی

دانشجویانی که معدل بالای 17 داشته باشند، در ترم جدید 24 واحد درسی بر می دارند. همچنین دانشجویان با معدل زیر 12 تنها 14 واحد بر می دارند. در دانشگاه های غیر انتفاعی و آزاد با افزایش تعداد واحدهای تحصیلی، شهریه متغیر دانشجویان بیشتر خواهد شد.

رعایت پیش نیازها و هم نیازهای دروس

در مشاوره انتخاب واحد پیام نور به بررسی پیش نیازها و هم نیازهای هر یک از دروس ارائه شده نیز توجه می شود. هم در دانشگاه های پیام نور و هم در دانشگاه های آزاد، رعایت پیش نیاز هر یک از دروس بسیار مهم تلقی می شود. این مسئله در پایان دوره تحصیلی دانشجویان مورد توجه بوده و در صورت عدم رعایت پیش نیازها و هم نیازها، مشکلاتی در فرایند فارغ التحصیلی به وجود می آید.

در این زمینه توجه به چارت های تحصیلی مربوط به هر رشته نیز بسیار مهم است. دروس پیش نیاز و هم نیاز هر یک از این رشته ها نیز در چارت تحصیلی مخصوص درج شده اند. یکی دیگر از مهمترین پیش نیازهای انتخاب واحد پرداخت شهریه و تسویه بدهی دانشگاه است.

توصیه می شود، دانشجویان پرداخت شهریه را به زمان تعیین شده برای انتخاب واحد موکول نکنند؛ در این بازه های زمانی سایت دانشگاه شلوغ است و افراد برای پرداخت شهریه به مشکل بر می خورند. همچنین در صورت پرداخت شهریه در روزهای قبل انتخاب واحد، در صورت وجود هر گونه مشکل، با پیگیری در امور مالی دانشگاه، قادر به رفع آن خواهید بود.

مشاوره انتخاب واحد دانشگاهی
مشاوره انتخاب واحد دانشگاه

مشاوره انتخاب واحد دانشگاه آزاد برای ترم اولی ها

در مشاوره تحصیلی انتخاب واحد اطلاعات دقیقی در اختیار ترم اولی های دانشگاه آزاد قرار می دهد. دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد، پس از ورود، برای شرکت در کلاس های مربوط به رشته خود باید نسبت به نسبت به انجام فرایند انتخاب رشته اقدام کنند.

برای هر یک از رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد، بین 14 تا 17 واحد در ترم اول انتخاب خواهد شد. این فرایند گاها به صورت خودکار برای دانشجویان ترم اولی انجام می شود. به این ترتیب این افراد برای انتخاب واحد درسی خود با تجربه کمی که در ترم اول دارند، به مشکل بر نمی خورند.

این فرایند برای دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد نیز به صورت خودکار انجام خواهد شد. این شرایط با ثبت نام در دانشگاه غیر انتفاعی یا دانشگاه آزاد ایجاد می شود.

فرایند انتخاب واحد دانشگاه آزاد

پس از رسیدن زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد اسلامی باید از طریق چند مرحله زیر برای انتخاب واحد در رشته تحصیلی مورد نظر اقدام کنید:

  • برای انتخاب واحد در این دانشگاه ابتدا باید وارد سایت ac.ir شوید و گزینه ورود را انتخاب کنید.
  • سپس وارد آیکون مخصوص دانشجویان شوید.
  • در پنجره باز شده شماره دانشجویی مخصوص خود را وارد کنید.
  • در قسمت بعدی وارد پنجره اطلاعات می شوید و در این بخش باید نام کاربری و رمز عبور شخصی خود را وارد کنید.
  • در بخش بعدی آیکون برنامه ریزی درسی مشخص می شود که در آن فرایند انتخاب واحد صورت می گیرد.
  • گزینه انتخاب واحد در این قسمت مشاهده می شود.
  • سپس بر روی گزینه انتخاب دروس عمومی دانشجو از بخش انتخاب کلاس درس بزنید.
  • سپس برای انتخاب دروس تخصصی نیز وارد کلاس های تعیین شده شوید.
  • سپس باید واحدهای انتخاب شده را به دقت بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار دهید.
  • بررسی تداخل نداشتن امتحانات نیز در این قسمت انجام می گیرد.
  • سپس نوبت به تایید گزینه ها می رسد و در نهایت ثبت نهایی واحدهای انتخاب شده انجام می گیرد.
مشاوره انتخاب واحد دانشگاه
مشاوره انتخاب واحد دانشگاهی

زمان بندی انتخاب واحد برای دانشجویان هر ترم در دانشگاه آزاد پیش تر مشخص خواهد شد. این زمان بندی اغلب تا یک هفته تمدید می شود تا همه دانشجویان قادر به انتخاب دروس مورد نظر خود باشند. شما می توانید، برای انجام این فرایند، ابتدا برنامه ریزی برای انتخاب واحدهای درسی در کل دوران تحصیل داشته باشید.

مشاوره انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

آموزش انتخاب واحد دانشگاه پیام نور نیز به دانشجویان این دانشگاه رسمی کشور کمک می کند که بدون وجود مشکل، این مراحل را پشت سر بگذارند. برای انتخاب واحد در این دانشگاه باید وارد سایت گلستان شوید و نام کاربری و رمز عبور تعیین شده خود را که پیش تر بر روی برگه های ثبت نام به شما ارائه شده است، وارد کنید.

سپس وارد صفحات شخصی مخصوص خود می شوید که برای هر دانشجو طراحی شده اند. در مرحله بعدی باید به دنبال گزینه گزارش های آموزشی بگردید. در این بخش لیست دروس ارائه شده نیز مشخص می شود. مشاوره انتخاب واحد به دانشجویان کمک می کند که در ترم های اول تحصیلی خود بهترین دروس را از چارت های تعیین شده برای هر رشته انتخاب کنند.

پس از انتخاب دروس مورد نظر بر روی گزینه ثبت نام بزنید و واحدهای ثبتی را تایید کنید. سپس می توانید، از قسمت تایید نهایی گزینه پرینت واحدهای انتخابی را بزنید و یک نسخه از واحدهای انتخاب شده را در اختیار داشته باشید.

همچنین بخوانید: آزمون وکالت

مشاوره انتخاب واحد دانشگاهی
مشاوره انتخاب واحد

انتخاب واحد در هر یک از ترم های تحصیلی

مشاوره انتخاب واحد دانشگاه این فرایند را در سه ترم تحصیلی مهر، بهمن و تابستان مورد بررسی قرار می دهد. به طور کلی تعداد واحدهایی که در ترم های تحصیلی بهمن و مهر ارائه می شوند، اغلب بیشتر هستند. دانشجویان در ترم تحصیلی تابستان تنها 6 تا 10 واحد درسی را انتخاب خواهند کرد.

همه دانشجویان ملزم به انتخاب واحد در ترم های تحصیلی بهمن و مهر هستند؛ اما الزامی برای انتخاب واحد در ترم تحصیلی تابستان ندارند. دانشجویان تنها در صورتی می توانند در ترم های مهر و بهمن انتخاب رشته نکنند که از واحد مربوطه مرخصی بگیرند.

هر یک از بازه های زمانی انتخاب واحد سریع دانشجویی، قابل تمدید خواهند بود. به این مدت زمان تعیین شده حذف و اضافه می گویند. دانشجویان برای شرکت در این طرح باید شهریه کامل ترم خود را پرداخت کنند تا واحدهای انتخابی خود را تغییر داده یا جایگزین کنند.

برای انتخاب واحد در هر یک از دانشگاه های آزاد، پیام نور، پردیس و… از سیستم سایت های به خصوصی استفاده می شود که این فرایند را تسهیل می کنند. برای دانشگاه های آزاد از سامانه آموزشیار، دانشگاه های روزانه و شبانه و پیام نور از سامانه گلستان، دانشگاه های غیر انتفاعی از سامانه سما لایو و… استفاده می شود.

جمع بندی

فرایند انتخاب واحد پس از ثبت نام دانشجویان در هر یک از رشته های دانشگاهی انجام می گیرد. این فرایند باید با دقت کافی و زیر نظر مشاورین درسی انجام شود. بسیاری از دانشجویان در ترم های اول تحصیلی خود برای انجام این کار دچار مشکل می شوند و گاها اشتباهاتی در این زمینه خواهند داشت. از این رو مطالعه این گزارش به شما کمک می کند که این فرایند را با دقت کافی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟