تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی در سال 1401 – 1402

فهرست محتوا
تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی
تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی
تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی

افرادی که در کنکور شرکت میکنند بعد از اتمام آن اعلام نتایج اولیه ممکن است رقم نتایج برای ثبت نام در رشته های دانشگاه سراسری مناسب نباشد. برای این افراد بهترین گزینه دانشگاه آزاد و یا دانشگاه غیر انتفاعی است. اما از آنجایی که هزینه شهریه بین این دو دانشگاه ممکن است متفاوت باشد کمی مردد شوند. اگر میخواهید درباره تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی در سال 1401 – 1402 اطلاع کسب کنید تا انتها با ما همراه شوید.

تفاوت شهریه دانشگاه آزاد با غیرانتفاعی

در قسمت قبل گفتیم که افرادی که در دانشگاههای سراسری نمی توانند شرکت کنند، در حین انتخاب رشته میان دانشگاه آزاد و دانشگاه غیرانتفاعی مردد می شوند و نمی دانند که کدام یک را انتخاب نمایند. داوطلبان اطلاعی ندارند که کدام دانشگاه بهتر است و مدرک کدام یک از اعتبار بیشتری دارد. در ضمن کدام یک امکانات رفاهی بیشتری در اختیار دانشجو قرار میدهد. همچنین میزان شهریه نیز برای بسیاری از افراد مبهم است. در ادامه به مهمترین تفاوت های دانشگاه آزاد و دانشگاه غیرانتفاعی می پردازیم.

دانشگاه آزاد اسلامی

یکی از بزرگترین مراکز آموزشی و پژوهشی در ایران دانشگاه های آزاد اسلامی هستند. این دانشگاه ها رتبه پنجم موسسه آموزش عالی در جهان را به خود اختصاص دادند و در بسیاری از شهرهای ایران واحدهای دانشگاهی بزرگی دارند. این موسسه آموزشی در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکترا با کنکور و بدون کنکور دانشجو می پذیرد. البته رشته های بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی شما خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد مراکز آموزشی در نقاط محروم و اکثر شهرهای کوچک امکان تحصیل را برای علاقمندان فراهم آورده است.

رتبه بندی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ رفاهی و هم از لحاظ علمی در چند سال اخیر توانسته است با دانشگاه سراسری تهران رقابت کند و جایگاه خوبی کسب کند. از نمونه های دیگر، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات قادر به کسب رتبه سوم در زمینه پژوهش و شاخص استعداد به علمی در ایران و رتبه ۴۵۸ در جهان بوده است.

همانطور که اشاره شد دانشگاه آزاد اسلامی ایران در سراسر کشور واحدهای دانشگاهی زیادی دارد. بنابراین علاقه مندان و دانشجویان علاوه بر مشاوره تحصیلی کاردانی می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل در رشته های مورد نظر بپردازند. این دانشجویان موظف هستند مقاله های علمی با کیفیت ارائه داده و به همین دلیل در سال ۲۰۱۹ دانشگاه آزاد اسلامی توانست با توجه به رتبه بندی US NEWS رتبه دوم دانشگاه برتر ایران را کسب کند.

تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی
تفاوت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی و آزاد

تامین مالی دانشگاه آزاد چگونه است؟

یکی از نکات مهم هم آن است که شهریه دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاههای سراسری بالاتر است و به همین دلیل است که دانشگاه آزاد از طریق شهریه گرفتن از دانشجویان بخش عظیم منابع مالی خود را تامین میکند. البته در شرایط موجود و با نوسان قیمتی قطعا شهریه ها به نسبت قبل دچار تغییراتی شده اند و در این باره میتوانید از مشاورین ما در این باره مشورت بگیرید.

شهریه دانشگاه آزاد چقدر است؟

برخی از دانشجویان از مشاورین سوال می کنند که شهریه دانشگاه آزاد چقدر است. به این نکته توجه کنیم که میزان شهریه با توجه به مقطع تحصیلی شما قطعا متفاوت است. همچنین رشته تحصیلی شما دومین فاکتور تغییرات قیمتی هستند. به عنوان مثال رشته های تربیت بدنی، گرایش های مهندسی و پزشکی، معماری و هنری به نسبت سایر رشته ها هزینه بیشتری دارند. در صورتی که تعداد واحدهای تحصیلی شما دچار تغییر شود امکان تغییر در شهریه نیز وجود دارد. تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی ممکن است در میزان کیفیت خدمات آموزشی و امکانات رفاهی نیز باشد.

اعتبار مدرک دانشگاه ازاد

در طی مطالب قبلی گفتیم که دانشگاه های آزاد در سراسر کشور از لحاظ کیفیت و رتبه ممکن است تفاوتهایی با یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل رتبه های مختلفی را در ایران به خود اختصاص دادند. اما در کل مدرک دانشگاه آزاد دارای اعتبار می باشد. اما باید بدانید که کدام دانشگاه از نظر بار علمی و کیفیت تدریس بهتری دارد. بهترین دانشگاه های آزاد علوم تحقیقات آزاد قزوین آزاد کرج سطح علمی بالاتری داشته و اعتبار مدرک این دانشگاه ها بالاتر از سایر واحدها خواهد بود.

یک نکته مهم دیگر آن است که تعدادی از دانشگاه های آزاد علاوه بر ظرفیت و تعداد پذیرش اصلی اقدام به پذیرش دانشجوی مازاد می کند. این کار می‌تواند در اعتبار مدرک دانشگاهی تاثیر گذار باشد.

هزینه ثبت نام و شهریه دانشگاه غیر انتفاعی

از جمله دانشگاه های غیر دولتی ایران دانشگاه غیرانتفاعی است. پذیرش و ثبت نام در دانشگاه غیر انتفاعی از طریق کنکور یا روش‌های بدون کنکور با سوابق تحصیلی است. همچنین این دانشگاه ها زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری میباشند. خوشبختانه در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی از نظر علمی و از نظر امکانات رفاهی شاهد بودیم.

تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی
تفاوت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی و آزاد

مقاطع تحصیلی در دانشگاه غیرانتفاعی در مقاطع کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا است. البته در مقاطع کاردانی و کارشناسی تعداد دانشجویان زیادی تحت پوشش دانشگاه غیرانتفاعی هستند. اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دانشجویان کمتر می شود.

دانشگاه های غیرانتفاعی در شهرهای بزرگ به مراتب شهریه بیشتری در مقایسه با دانشگاههای سراسری دریافت می کنند. اما در مقابل امکانات و تجهیزات مناسب و با کیفیتی را دارا می باشد. اما از لحاظ علمی دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد سطح علمی بالاتری به نسبت دانشگاه غیر انتفاعی دارد. به طور کلی هزینه استفاده از امکانات رفاهی، آموزشی دانشگاه های غیرانتفاعی گران تر است.

اعتبار مدرک دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه های غیرانتفاعی زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند. بنابراین اعتبار مدارک اعطا شده از دانشگاه های غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم مورد سنجش و بررسی قرار میگیرد. وزارت علوم تحقیقات و فناوری مدرک دانشگاه غیرانتفاعی را هم سطح دانشگاههای دولتی می دانند. این نکته سبب شده است تا بسیاری از افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند و قصد دارند برای تحصیل از کشور خارج شوند میتوانند این مدارک را ارائه کنند.

تفاوت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد

در قسمت های قبلی به این مطلب اشاره کردیم که دانشگاه غیرانتفاعی به نسبت دانشگاه سراسری شهریه بیشتری دریافت میکنند. اما این هزینه در مقایسه با شهریه دانشگاه آزاد اسلامی کمتر است. همچنین شهریه دانشگاه غیرانتفاعی فرمول محاسباتی دارد که شامل شهریه ثابت و شهریه متغیر است.

فرمول محاسباتی شهریه دانشگاه غیرانتفاعی شهریه ثابت بعلاوه ۸ واحد شهریه نظری تخصصی و ۷ واحد شهریه متغیر واحد نظری عمومی بعلاوه ۲ واحد شهریه نظری علمی است. اما شهریه دانشگاه ازاد متعاقبا هر ساله متغییر است و پیش بینی میشود در سال 1401 – 1402 این مبلغ 25 درصد افزایش داشته باشد.

تفاوت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی با آزاد میتواند در نوع کیفیت آموزش و خدمات رفاهی و سطح علمی دانشگاه باشد. بنابراین قبل از انتخاب رشته و ثبت نام درباره دانشگاه مورد نظر به خوبی تحقیق کنید.

تامین منابع مالی دانشگاه غیرانتفاعی

بخش عظیمی از منابع مالی دانشگاه غیرانتفاعی از طریق شهریه گرفتن از دانشجویان تامین می شود جالب است بدانید شهریه دانشگاه غیرانتفاعی نسبت به دانشگاه آزاد کمتر است. شهریه دانشگاه غیرانتفاعی در مقاطع مختلف متفاوت است و شامل شهریه ثابت و شهریه متغیر است. برای محاسبه شهریه فرمول محاسباتی وجود دارد که در ادامه آن را بیان می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟