تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

دانشگاه تهران برای پذیرش سالانه 2 هزار دانشجو خارجی برنامه ریزی میکند

پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه تهران

طبق گفته رئیس دانشگاه تهران و در پی دنبال شدن گسترده مباحث دیپلماسی علمی، برنامه ریزی های لازم جهت افزایش و جذب تعداد دانشجویان خارجی تا سقف 2 هزار نفر در دانشگاه تهران که هم اکنون 868 دانشجو از عراق و افغانستان می باشند؛ انجام شده و خوشبختانه تفاهم نامه های خوبی نیز در این راستا برقرار گشته است.

بحث دیپلماسی علمی به صورت مفصل دنبال می‌شود و یک بعد آن جذب دانشجویان خارجی است که ۸۶۸ دانشجوی خارجی از افغانستان و سپس عراق در دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند و تعدادشان کم است و برنامه ریزی کرده ایم تا سالانه ۲ هزار دانشجوی خارجی جذب کنیم و در این زمینه تفاهم نامه‌های خوبی منعقد شده است.

مقیمی گفت: یکی از مشکلات جذب دانشجویان خارجی این است که بخش‌های مخالف آموزش، امور بین الملل و … در دانشگاه با هم هماهنگ نیستند و نگاه‌های جزیره‌ای در این زمینه شکل گرفته است.

برنامه ریزی برای پذیرش سالانه ۲ هزار دانشجوی خارجی/ تحصیل ۸۶۸ دانشجوی بین الملل در دانشگاه تهران

محمد مقیمی گفت: جهاد علمی سیستم‌های بروکراتیک و سیستم‌های ضعیف را رفع می‌کند تا متناسب با شرایط کشور باشد.

او افزود: با توجه به تجربیاتی که بیش از ۴۰ سال انقلاب کسب کرده ایم کارآفرینی در ۳ محور اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد، عقلانیت و معونیت و عمل گرایی در جهاد دانشگاهی باید با یکدیگر همگام باشند تا سیستم دموکراتیک را مدیریت کنیم.

مقیمی بیان کرد: یکی از مشکلات آموزش این است که نظام تصمیم گیری در حد برنامه ریزی است و فرصت اجرا و عمل گرایی پیش نمی‌آید. در دانشگاه کارآفرین منظور این است که از سر ریز دانش، جامعه را مرتفع کنیم و آن را به ثروت تبدیل سازیم نه اینکه تجاری سازی کنیم.

او ادامه داد: کسب و کار‌ها در دانشگاه‌های کارآفرین ارزش افزوده مناسبی را فراهم می‌کنند تا در جامعه به صورت فزاینده اشاعه پیدا کنند، قواعد نهادی در دانشگاه تهران باید تغییر جهت یابد فضای دانشگاه نسل سوم ایجاب می‌کند به سمت دانشگاهی حرکت کنیم که به جای استاد و دانش آموخته بروکراتیک استاد و دانش آموخته کارآفرین داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: سطح قواعد دانشگاه کارآفرین در وهله اول دولت و مجلس و در گروه دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی و در بخش سوم دانشگاه تهران است و همیشه این سوال مطرح می‌شود که دانشگاه‌ها تا چه حد توانسته اند مسائل و مشکلات کشور را حل کنند؟ وقتی اجازه انعطاف داده نمی‌شود، نباید انتظاری جز سوق پیدا نکردن دانشگاه به سمت کارآفرینی را داشته باشیم.

او ادامه داد: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم باید نتایج علمی به صورت سرریز دانش و فناوری در بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه تسری پیدا کند، برای اینکه دانشگاه کارآفرین باشیم محتوا‌های آموزشی زیادی انجام داده ایم.

دانشگاه در تعریف مسئله باید کمک کننده دولت باشد

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: دانشگاه‌ها که حل مسائل را دارند و در تعریف مسئله باید در ابتدا علت را شناسایی کنند و به مسائلی بپردازد که دولت آن را به عنوان مسئله تلقی نمی‌کند.

او افزود: دانشگاه در تعریف مسئله باید به دولت کمک کند. در یک سال گذشته به دنبال شورای استراتژیک مختلف در بخش دولتی و خصوصی بوده ایم و تفاهم نامه‌های خوبی را منعقد کرده ایم که اجرایی خواهند شد.

مقیمی ادامه داد: رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی در شعار دانشگاه تهران تاکید شده و هدفمان این نیست صرفا دانشگاه کارآفرین برای درآمد زایی باشیم، بلکه به دنبال حل مسائل و صرفا برنامه ریزی در برخی قسمت‌های این موضوع هستیم.

اعتماد مردم به نهاد دانشگاه سرکوب شده است

او با بیان اینکه بحث اجتماعی شدن علم باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: دانشگاهیان همیشه در صدر رفع مسائل جامعه کشور قرار گرفته اند، اما در سال‌های اخیر اعتماد مردم نسبت به دانشگاه‌ها سرکوب شده است.

رئیس دانشگاه تهران افرود: علم در محیط اجتماعی ساخته می‌شود و علمی نافع است که در ارتباط با مسائل جامعه شکل بگیرد، علم واقعی به مسائل جامعه باید کمک کند و تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران در این زمینه یکی از برنامه‌های ماست و پل ارتباطی بین استادان و دانشجویان خواهد بود تا با شنا    سایی مسائل جامعه نخبگان برای رفع مسائل چاره اندیشی انجام دهند.

او گفت: باید متخصصان علمی را به صحنه اجتماعی وارد کنیم تا با ورود به نهاد‌های مختلف با ذی نفعان اجتماعی ارتباط داشته باشند تا اعتماد مردم در این زمینه افزایش یابد و به این صورت به مسئولیت اجتماعی برسیم.

لازمه نگهداشت نخبگان ایجاد امکانات و احترام به آنهاست

او افزود: بحث نگهداشت نخبگان همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و باید به همان نسبت خروجی فارغ التحصیلان ورودی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: برنامه داریم تا به نگهداشت نخبگان اقدام کنیم و در آسیب شناسی‌ها متوجه شده ایم که اگر منابع و امکان محاسبه معدل کتبی دیپلم انلاین را برای فارغ التحصیلان فراهم کنیم و به ان‌ها احترام بگذاریم حتی با شرایط نامناسب اقتصادی آن‌ها در کشور خواهند ماند.

مقیمی بیان کرد؛ ۲۰۰۰ هزار واحد فناور در دانشگاه تهران در حال ایجاد است، حدود ۱۹۰ واحد فناور در دانشگاه مستقر هستند. در سایت طرح و توسعه دانشگاه همه اماکن موجو را به پارک علم و فناوری اختصاص داده ایم.

سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران از ۲۷ شهریور آغاز می‌شود/ بهره گیری از آموزش‌های ترکیبی در مهر

مقیمی بیان کرد: برای دانشجویان فعلی دانشگاه تهران انتخاب واحد سال تحصیلی جدید از روز شنبه ۵ شهریور آغاز و تا ۱۲ شهریور ادامه دارد و کلاس‌ها از ۲۷ شهریور شروع می‌شوند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: ۱۲ هزار دانشجوی جدید الورود در هر ۳ مقطع پذیرش خواهیم کرد.

او افزود: آموزش‌ها در ترم آینده به صورت حضوری و برخط یعنی ترکیبی برگزار خواهند شد و برای برخی رشته‌ها ۴ جلسه اول به صورت حضوری و ۱۲ جلسه به شیوه برخط یعنی حضوری و با استفاده از فناوری‌های جدید شکل خواهد گرفت.

دانش گذار هیچ مسئولیتی در قبال صحت اخبار ندارد و تنها نقل کننده خبر از منبع می باشد.
منبع خبر

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟