تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

نامه اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی خطاب به وزیر بهداشت درمورد امتحانات

به گزارش خبرنگار مهر، در این نامه که از سوی جمعی از دانشجویان و نخبگان علمی و فرهنگی کشور شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی درباره رسیدگی به وضعیت آزمون دانشگاه های علوم پزشکی خطاب به دکتر عین اللهی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی منتشر شده نکاتی درباره الزام توجه به شرایط پاندمی کرونا در زمان امتحانات بیان شده است.

در بخش هایی از این نامه آمده است: متاسفانه برخلاف رویکرد نظام و رهبری مبنی بر تکریم و تقویت و حفظ سلامت و جان دانشجویان و برخلاف پروتکل های بهداشتی، امتحانات حضوری شده است و دانشجویان مجبور به حضور در دانشگاه و خوابگاه ها در این شرایط کرونایی شده اند. متاسفانه برخی مدیران بر خلاف ادعای متولی سلامت، سلامت و جان دانشجویان را به خطر انداخته اند زیرا شرایط محیطی دانشگاه ها و خوابگاه ها امکان رعایت پروتکل ها را نمی دهد.

در ادامه این نامه آمده است: ما دانشجویان پس از دو سال رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و قرنطینه، به دلایل متعدد خواستار توقف حضوری شدن دانشگاه و امتحانات تا واکسیناسیون کامل همه مردم و مشخص شدن شرایط بیماری جدید اومیکرون و فروکش کردن شرایط بیماری کرونا را داریم و این امر حضوری شدن با درنظر گرفتن تمام جوانب و فراهم کردن امکانات از ترم بعد که واکسیناسیون تکمیل می شود انجام شود.

این دانشجویان خطاب به وزیر بهداشت یادآور شده اند: هم اکنون برخی کشورها همانند آلمان و انگلیس که حتی واکسن های دیگری به خاطر عجله در حضوری کردن دانشگاه ها با پیک های بعدی کرونا مواجه شدند و متوجه تصمیم فاجعه بار خود شدند و سریعا باز آموزش را مجازی کردند. لذا حفظ جان هر هموطن و دانشجو ارزش بسیار بالاتری نسبت به هر چیزی و آموزش حضوری دارد درحالیکه حتی می توان ان را با کیفیت بسیار بهتر مجازی برگزار کرد.

با حضوری کردن امتحانات حتی اگر دانشجو دو دوز واکسن را زده باشد می تواند خانواده و دوستان خود را آلوده کند

این دانشجویان خاطرنشان کرده اند با توجه به اینکه هنوز واکسیناسیون مردم کامل نشده و ۴۰ درصد از مردم دو دوز واکسن را دریافت نکرده اند و هنوز بسیاری از مردم و دانشجویان و خانواده آنها ایمنی نسبت به بیماری کرونا ندارند، با حضوری کردن امتحانات حتی اگر دانشجو دو دوز واکسن را زده باشد و ایمنی عالی داشته باشد می تواند خانواده و دوستان خود را آلوده کند و یا حتی با درگیری با بیماری امتحانات خود را از دست بدهد.

در این نامه تاکید شده است: آلوده شدن دانشجویان موجب می شود هم خود آسیب ببیند و هم خانواده و آشنا و سایر مردم را آلوده کند و سلامت آنها به خطر بیافتد. از سوی دیگر دانشجویان با برگشت به شهرهای خود به ناقلان کرونا بدل شده و موجب پخش اومیکرون به سایر روستاها و شهرهای کشور می شوند.

دانشجویان در این نامه با اشاره به وضعیت دانشجویانی که با وجود واکسیناسیون، دوباره مبتلا شده و در بازگشت به خانواده موجب آلودگی آنها و در برخی موارد فوت اعضای خانواده شده اند، تاکید کردند: دانشجو در خوابگاه و دانشگاه از ترس بیماری کرونا آرامش برای مطالعه ندارند.

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به سویه اومیکرون کرونا و گرفتاری بیشتر جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال در این سویه، تاکید شده است: سرعت انتقال این بیماری به طرز شگفت انگیزی بسیار بالاتر از سویه دلتا است و خوابگاه ها و دانشگاه ها می تواند محل پخش اومیکرون به کل شهرها و روستاها شود. کوچکترین سهل انگاری و تصمیم اشتباه در حضوری کردن امتحانات می تواند باعث مرگ هزاران نفر از هموطنان شود.

امکان رعایت کامل پروتکل ها در خوابگاه های دانشگاه های علوم پزشکی وجود ندارد

دانشجویان در این نامه با اشاره به تعداد بالای دانشجویان خوابگاهی در دانشگاه های علوم پزشکی و شرایط زندگی که امکان رعایت کامل پروتکل ها در آنجا وجود ندارد، یادآور شده اند: شرایط خوابگاه ها بسیار خطرناک است و حتی اگر در کلاسها و امتحانات بتوان تمام پروتکل ها را رعایت کرد ولی در خوابگاه ها نمی توان پروتکلها را رعایت کرد. حتی اگر ظاهرا پروتکلی باشد در واقع گویی تمام پروتکل های و توصیه های یکسال گذشته وزارت بهداشت و ستاد کرونا و پزشکان را با این تصمیمات به سخره گرفته اند.

این دانشجویان با خطرناک توصیف کردن شرایط برگزاری امتحانات حضوری خواستار مجازی شدن امتحانات شدند و تاکید کردند: باید آموزش مجازی را تا جایی که می توان گسترش داد و مشکلات ان را برطرف کرد و بهترین محتواهای اموزشی را تولید کرد. آموزش مجازی به دانشجو قدرت اختیار داده که با ضبط ویدیو یا داشتن فایل های الکترونیکی درس مربوطه، در هر زمان و مکانی برای همیشه به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشد و بتواند مطالعه و مرور کند و این مزیت بسیار مهم و بزرگی است که در اموزش حضوری نداریم.

طرح دانشجویان مبنی بر ایجاد وب سایت جامع برای دسترسی به محتواهای آموزش مجازی جدی گرفته شود

در این نامه به طرح ابتکاری دانشجویان در زمینه آموزش مجازی اشاره و خاطرنشان کردند: دانشجویان طرح مهمی دادند مبنی بر اینکه دانشگاه ها یا وزارت علوم یا وزارت بهداشت یا کتابخانه ملی ایران باید وب سایتی جامع طراحی می کردند که دانشکده ها و اساتید پروفایلی داشتند و این محتواهای مجازی آموزشی اساتید رشته های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی و علوم پایه و تجربی دانشگاهها و جزوات دانشجویان بر روی وب سایتی جامع قرار می گرفت تا نه تنها دانشجویان یک رشته بلکه همه به محتوای اموزشی عالی دسترسی پیدا کنند.

۹۵ درصد آموزش دانشجویان علوم پزشکی در ترم مهرماه مجازی بوده است

این دانشجویان یادآور شده اند: برخلاف آنچه گفته می شود که کلاس های دانشجویان علوم پزشکی حضوری بوده و در محیط بیمارستان بوده اند و برای همین امتحانات هم باید حضوری باشد، بسیاری از رشته های دانشگاه های علوم پزشکی کلاس ها را بصورت مجازی برگزار کردند و شاید فقط برخی کلاسهای عملی را در حد ۵ درصد بصورت حضوری برگزار کردند و ۹۵ درصد دانشجویان علوم پزشکی در بیمارستان حضور نداشته اند.

دانشجویان در این نامه تاکید کرده اند: با توجه به سویه اومیکرون درخواست می شود به خاطر حفظ سلامت دانشجو و خانواده اش، فعلا با توجه به اینکه شرایط امتحان های مجازی فراهم شده و امکان رعایت پروتکل های بهداشتی در دانشگاهها و خوابگاهها وجود ندارد، برای این ترم امتحانات کاملا مجازی باقی بماند.

در این نامه دانشجویان به موضوع راهکارهای برطرف کردن شبهه امکان تقلب در امتحانات را تشریح کرده و یادآور شده اند: نباید بخاطر چند تقلب چند نفر یا تنبلی اموزش دانشکده ها برای بستن راه های تقلب، با حضوری کردن امتحان سلامت دانشجویان را تهدید کرد. البته در آموزش حضوری هم امکان تقلب وجود دارد اما باید به دانشجویان اعتماد کرده و حسن نیت اعتماد و همکاری و درستی را آموزش دهیم.

از تصمیم حضوری کردن امتحانات و به خطر افتادن جان دانشجویان جلوگیری شود

در این نامه از وزیر بهداشت خواسته شده است از تصمیم مدیران مبنی بر حضوری کردن امتحانات و به خطر افتادن جان دانشجویان جلوگیری شود و به دانشگاهها مبنی برای استفاده از ظرفیت های اموزش مجازی و تولید محتوای آموزشی مجازی با کیفیت دستوراتی داده شود. همچنین حضوری شدن امتحانات و دانشگاهها به ترم بعد و بهمن ماه که واکسیناسیون همه مردم کامل شد به تعویق بیافتد.

دانش گذار هیچ مسئولیتی در قبال صحت اخبار ندارد و تنها نقل کننده خبر از منبع می باشد.
منبع خبر

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟