تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

چرا معدل در کنکور دو مرحله‌ای تاثیر قطعی ندارد؟

باشگاه خبرنگاران جوان- ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموزی در یکی از دروس تخصصی یا عمومی به عنوان سابقه تحصیلی، نمره پایینی کسب کند؛ می‌تواند مجددا در آزمون آن درس شرکت کند و نمره جدید دانش آموز در صورتی که بالاتر از نمره قبلی او باشد، برای سازمان سنجش ارسال می شود و نمره جدید مبنا قرار می‌گیرد.

از اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، توجه بیشتر به ساحت‌های شش‌گانه تربیت از جمله افزایش نقش تربیتی مربیان، یادگیری مستمر و پیوسته و عمیق شدن یادگیری در سوالات تشریحی است که به زعم اکثر صاحب‌نظران حوزه سنجش بیشتر از سوالات چهارگزینه‌ای باعث افزایش توانایی استدلال و تحلیل دانش آموزان می‌شود.

او گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که نزدیک به ۷۰ درصد دانش آموزان معدل بالای سال جاری همان دانش آموزان رتبه‌های ۳ هزار هستند و ۳۰ درصد آن برای سال‌های گذشته است که به پشت کنکوری تبدیل می‌شوند.

موسوی، مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: با حذف دروس عمومی از کنکور، خرید کتاب‌های مختص دروس عمومی و هزینه‌هایی که برای آزمون‌های آزمایشی صرف می شد، کاسته می‌شود.

حدود ۷۹ درصد دانشجویان دانشگاه شریف با رتبه زیر ۳ هزار، فقط از سه دهک بالای جامعه هستند.

او گفت: اگر در سال ۱۴۰۱ سوالات مبتنی بر استانداردها، استاندارد نشوند و امنیت آزمون افزایش پیدا نکند؛ نباید در سال ۱۴۰۲ اجرایی شود و در صورت اجرا عملا خانواده اعتماد نخواهد کرد.

امرایی درباره هم ترازی در سطح سوالات بین سال‌های مختلف و زمان پذیرش توسط سازمان سنجش گفت: بر اساس آمار در سال ۹۸، تعداد داوطلبان رشته تجربی که نمره بین ۱۹ تا ۲۰ کسب کرده اند، ۴۹ هزار ۷۳ نفر بوده و در سال ۹۹، ۷۳ هزار و ۹۴۷ نفر هستند. بنابراین می‌توان گفت که امتحانات نهایی در سال ۹۸ از سال ۹۹ دشوارتر بوده و همترازی دقیقی صورت نگرفته است.

امرایی گفت: ۱۱ ایراد اساسی از سوی دیده بان شفافیت از مصوبه دو مرحله‌ای شدن کنکور گرفته و برای رئیس جمهور ارسال شد. رئیس جمهور ۴۸ ساعت بعد در بیست و نهم مهر امسال دستور لغو یا اصلاح این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داد که در حال حاضر منتظر بررسی شورا هستیم تا این مصوبه به صورت موقت تا ایجاد زیرساخت‌های لازم متوقف شود.

انتهای پیام/

منبع خبر

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟