تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

مشاوره تحصیلی و شغلی |تلفنی +آنلاین چت | دانش گذار

فهرست محتوا
مشاوره تحصیلی و شغلی در دانش گذار

مشاوره تحصیلی و شغلی فعالیتی است که به وسیله آن اطلاعات لازم و ضروری درباره فرد و مشاغل متعدد در اختیار مراجع قرار می گیرد. در دوران تحصیل ، ضرورت هدایت تحصیلی به سمت مشاغل مناسب و مورد نیاز از ضروریات می باشد که این امر در دوره دبیرستان و قبل از ورود به بازار کار رخ می دهد.

هدایت شغلی مسئله ای است که از دوران کودکی آغاز می شود و تا رسیدن به شغل و اشتغال ادامه دارد. هر جامعه ای نیاز به افراد متخصص دارد تا در صورت داشتن شرایط، مشاغل را به دست بگیرند.

 هر ساله تعداد زیادی از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند که این فارغ التحصیلان نیازمند شغل می باشند در صورتی که امر مشاوره تحصیلی و شغلی به خوبی توسط روانشناس مربوطه به درستی صورت نگیرد تعداد بسیاری از آنها بیکار می مانند و بدین ترتیب میزان زیادی از هزینه های کشور بر باد می رود.

اهمیت مشاوره تحصیلی و شغلی

از طریق راهنمایی شغلی به فرد کمک می شود تا پس از بررسی و شناختن دنیای مشاغل و آگاهی از خصوصیات شخصی، شغلی را انتخاب کند و برای انجام آن از طریق گذراندن دوره های آموزشی ضروری آماده شود، و در نهایت به طور رضایت مندی به اشتغال ادامه دهد.

راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی نقش محوری در اشتغال ایفا می کند، زیرا به فرد کمک می کند بهتر خود را بشناسد، از نیازهای جامعه و مشاغل گوناگون آگاهی یابد، از شرایط احراز آن ها مطلع شده و در انجام امور شغلی خود تواناتر گردد.

 

 مشاوره تحصیلی و شغلی روش ها و اطلاعات مفیدی از توانایی ها، ویژگی ها و رغبت ها و خواسته های دانش آموزان را در اختیار آنان قرار می دهد و موجب افزایش انگیزش تحصیلی و پیشرفت می گردد و نگرانی آنان را در باب آینده تحصیلی – شغلی کاهش می دهد. مشاوره انگیزشی کمک بسزایی به شما عزیزان میکند.

ضرروت نیاز به مشاور تحصیلی و شغلی

هر فردی سعی دارد شغلی را انتخاب کند که علاوه بر تأمین نیازهای مادی از نظر روانی، نیز او را ارضاء نماید. بدین لحاظ برای نیل به این هدف یعنی گماردن افراد در مشاغل مناسب، مطالعه فردی و بررسی خصوصیات آن ها ضروری و لازم است.

در غیر اینصورت با سپردن مشاغل به افرادی که با علاقه ای به انجام شغل مورد نظر ندارند و یا فاقد توانایی و استعداد لازم برای انجام آن هستند علاوه بر آنکه فردی عاطل و باطل بر سر گمارده می شود، موجب از بین رفتن سرمایه مملکت نیز می گردد.

نقش آموزش و پرورش در زمینه انتخاب شغلی

پس از برخورداری از موهبت سلامت جسمانی ، توفیق شغلی مهم ترین عامل سلامت روان و سعادت و شادکامی اشخاص بوده است. لذا درک و اعمال آموزش و پرورش که موجب هدایت فرد در راستای این توفیق خواهد شد باید یکی از اهداف هر نظام آموزش و پرورش باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن نقش اساسی تصمیم گیری در مورد انتخاب رشته تحصیلی و شغل در زندگی نوجوانان و جوانان، سازمان تعلیم و تربیت در هر جامعه باید بستر لازم برای انتخابی آگاهانه و منطقی را برای افراد آن جامعه فراهم آورد. در این زمینه باید تلاش کرد که تمامی عوامل تأثیرگذار بر این فرآیند مورد توجه قرار گیرد.

در بسیاری از کشورها و از جمله ایران، دوره آموزش متوسطه منبع اصلی تربیت نیروی انسانی غیر ماهر و ماهر به شمار می رود و از این راه تأثیر ویژه ای در میزان موفقیت برنامه های توسعه اقتصادی – اجتماعی می گذارد.

دانش آموزان دوره متوسطه با انتخاب شغل و اشتغال فاصله زیادی ندارند، در نتیجه مقدمات اشتغال باید فراهم آید. در پایان این دوره حساس، دانش آموزان باید با توجه به آموخته های خود بتوانند به بازار کار راه یابند و زندگی مستقلی را آغاز کنند.

لذا اطلاعات شغلی ارائه شده در آموزش متوسطه باید جوانان را برای درک و پذیرش مسئولیت های شغلی آماده سازد. مخصوصا این اطلاعات و نیز آموزش ها باید طوری ارائه شوند تا آن دسته از جوانان که به هر دلیل به ادامه تحصیلات دانشگاهی موفق نمی شوند، آماده اشتغال و جذب در بازار کار کردند.

سخن آخر

اشتغال به عنوان یک ضرورت در زندگی فردی و اجتماعی مطرح می گردد، بدین معنی که هر انسانی برای گذراندن زندگی اش باید به اشتغال بپردازد، بقا و تداوم هر جامعه به اشتغال انسان بستگی دارد، بنابراین هر انسانی سرانجام باید با توجه به استعداد و رغبت خویش و نیازها و امکانات جامعه، شغل مناسبی را برگزیند.

نظریه های مشاوره تحصیلی و شغلی که به فرآیند تصمیم گیری در مسیر رشدی انتخاب شغل اشاره دارند، می توانند به افراد کمک کنند تا با آگاهی و شناخت بیشتر خود تغییرات مثبتی در انتخاب شغل خود داشته باشند، مشاوران موسسه تحصیلی دانش گذار آماده همراهی شما عزیزان در این مسیر می باشد. در صورتی که پرسش و یا سوالی برای شما در هر زمینه ای ایجاد شده است می توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟