تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

انتخاب بهترین رشته تحصیلی دبیرستان

فهرست محتوا
بهترین رشته دبیرستان

اگر از افراد مختلف بپرسید که بهترین رشته تحصیلی چه رشته ایه؟ پاسخ های متفاوتی می شنویم. شاید یکی بهترین رشته تحصیلی رو رشته ای معرفی کنه که بازار کار خوبی داره… یکی دیگه ممکنه رشته ای رو به عنوان بهترین رشته تحصیلی معرفی کنه که درس خواندن در اون رشته آسونتر باشه و…

اما اگر بخوایم معرفی دقیق و درستی از بهترین رشته تحصیلی ارائه کنیم، واقعاً چه رشته رو به عنوان بهترین و رضایت بخش ترین رشته تحصیلی معرفی می کنیم؟ بالاخره شما دانش آموزان عزیز قراره سال ها با انتخاب رشته ای که در دبیرستان انجام میدید زندگی کنید و احتمالاً با درآمدی که قراره از این رشته به دست بیارید چرخ زندگی تون رو بچرخونید.اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با دانش گذار همراه شوید.

 

علاوه بر این اگر شما دانش آموز عزیز نسبت به بهترین رشته تحصیلی اطلاعات کاملی داشته باشید، سرعت پیشرفت تون نسبت به افراد بی خیال چندین برابر میشه.

بهترین رشته تحصیلی از نظر بازار کار

همونطوری که در بالا گفتم خیلی ها وقتی میخوان بهترین رشته تحصیلی رو به دانش آموزان معرفی کنن، میگن فلان رشته رو انتخاب کن چون بازار کار خوبی داره! مثلاً همین الآن خیلی ها هستن که در شغلی به سر می برن که دلیل انتخاب کردن این شغل و رشته ای که اونها رو به این شغل رسونده اینه که بهشون گفته بودن این رشته بازارکار خوبی داره…!

اما وقتی سال ها در این رشته درس خوندند و در بهترین حالت موفق شدند که در شغل مرتبط با اون رشته استخدام بشن، دیدند که بازار کاری که چندسال پیش بخاطرش این رشته رو به عنوان بهترین رشته تحصیلی انتخاب کردند اونقدرها هم که فکر می کردن و بهشون معرفی شده بود جالب نیست؛ بگذریم که شاید اصلاً نتونسته باشن شغلی مرتبط با رشته تحصیلی شون انتخاب کرده باشن…

بهترین رشته های تحصیلی از نظر بازار کار به شرایط مختلفی بستگی دارند!

دلیل اینکه در این مقاله برخلاف نظر خیلی از مشاورین به شما دانش آموزان عزیز گفته میشه که بهترین رشته تحصیلی ربطی به بهتر بودن بازار کار در حال حاضر نداره، اینه که من و شما داریم در دورانی زندگی می کنیم که همه چیز در حال تغییره! واقعاً ده سال پیش گوشی موبایل افراد چه شکلی بود؟ پنج سال پیش آیا کسی دَم به دقیقه شبکه اجتماعیش رو بررسی می کرد؟!

جدای از اینکه تکنولوژی چقدر سر همه مون رو به خودش گرم کرده و وقت مون رو به خودش اختصاص داده، حقیقت اینه که با توجه به سرعت تغییرات همین تکنولوژی که با چشم خودمون داریم این سرعت رو مشاهده می کنیم، معلوم نیست شغلی که امروز بهش میگن بازار کار خوبی داره، وقتی شما بعد از مدرسه یا دانشگاه قرار شد وارد بازارکار بشید هم وضعیت خوبی داشته باشه.

چیزی که در اینجا باید راجع به بهترین رشته تحصیلی بدونیم اینه که همونطور که خیلی از شغل ها قبلاً شغل هایی با بازارکار خوبی بودن ولی رفته رفته از اعتبار اونها کم شد، احتمالش خیلی بیشتره که شغل هایی که امروز به عنوان شغل های با بازارکار خوب معرفی میشن رفته رفته دیگه بازارکار خوبی نداشته باشن و با این منطق، رشته هاشون هم بهترین رشته تحصیلی برای دانش آموزان محسوب نشن.

حتی شغلی مثل پزشکی که شاید کمتر کسی قبول کنه روزی بازارکارش کم رونق تر میشه، احتمالش خیلی زیاده که دیگه پزشکان عمومی نتونن مثل امروز یا سال های قبل در آینده خودشون رو در شغلی با بازارکار خوب تصور کنن.

از طرفی معلوم هم نیست وقتی شما دانش آموز عزیز که قراره چند سال بعد وارد بازار کار بشید چه شغل هایی وجود خواهند داشت که بخوایم الان بگیم بازارکار فلان شغل ها خوبه یا بده پس طبق اون انتخاب رشته دبیرستان رو انجام بده و اینجوری بهترین رشته تحصیلی خودت رو انتخاب کن!

مثلاً کافیه فقط در مورد شغل طراحی سایت و یا بهینه سازی سابت یه جستجوی ساده در اینترنت انجام بدیم و ببینیم که این شغل هایی که بیشتر هم در حیطه ی تکنولوژی هستند چند سال پیش وقعاً کجـا بودن؟!

علاقه خود را پیدا کنید

با توجه به این که برای رسیدن به ایده های خوب برای پیشرفت در شغل آینده تون باید امروز بهترین رشته تحصیلی خودتون رو انتخاب کنید و تا اینجا متوجه شدیم که بهترین رشته تحصیلی رشته ای هست که بهش علاقه دارید، لازمه که از روش های پیدا کردن علاقه مطلع بشید تا راحت تر بتونید به شغلی که احتمال موفقیت تون در اون بیشتر از سایر شغل ها هست برسید. برای همین در ادامه راهکارهایی رو برای پیدا کردن علاقه هاتون معرفی می کنم:

هم دانش آموز باشید، هم کارآموز!

یکی از راه ها برای پیدا کردن علاقه اینه که در شغل هایی که احساس می کنید به اونها و یا رشته های تحصیلی مربوط به اونها علاقه دارید ولی مطمئن نیستید این علاقه واقعی هست یا نه، به عنوان کارآموز وارد بشید تا از جزئیات اون شغل اطلاع پیدا کنید. مثلاٌ یکی از دانش آموزانم که احساس می کرد به شغل پزشکی علاقه داره، تصمیم گرفت سه ماه تعطیلی تابستان رو به هلال احمر بره و تا جایی که ممکنه با کارهای درمانی آشنا بشه.

شما هم حتماً به شغل یا شغل هایی که فکر می کنید بهشون علاقه دارید و میخواید رشته ی مربوط به اونها رو انتخاب کنید بصورت کارآموز وارد بشید و هدف تون فقط و فقط این باشه که ببینید آیا واقعاً به این شغل علاقه دارید و یا چیزهای دیگه مثل تبلیغات تلویزیون و حرف مردم و… باعث شدن که احساس کنید به اون شغل علاقه دارید؟

هرچه زودتر این کار رو انجام بدید بهتره و تعطیلات تابستان هم فرصت خوبی برای پیدا کردن بهترین رشته تحصیلی از میونِ شغل هایی هست که حدس می زنیم بهشون علاقه داریم. البته باید منتظر این هم باشید که شاید شما رو به عنوان کارآموز قبول نکنن و همینجاست که تفاوت بین آدم های پیگیر و موفق با آدم های ناامید و ناموفق مشخص میشه!

هر زمان احساس کردید در هر زمینه ای نیاز به راهمنایی دارید مشاوران تحصیلی تلفنی و مشاوران تحصیلی آنلاین با چت رایگان در دانش گذار آماده هستند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ بدهند .

سخن آخر

در پایان اگر می خواهید در انتخاب بهترین رشته دبیرستان و شغل مناسب تان موفق باشید، باید همه عوامل را به خوبی بررسی کرده و در نهایت به یک انتخاب درست برسید. برای رسیدن به این انتخاب درست، مشاوران ما در دانش گذار بهترین راه و روش انتخاب رشته را در مجموعه ای کامل برای شما تهیه کرده اند. جهت دریافت مشاوره تحصیلی می توانید با ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟