تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

8 راهکاربرای بهبودوافزایش انگیزه برای کنکور |دانش گذار

فهرست محتوا
8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور

داشتن انگیزه عاملی است درونی نه بیرونی

یکی از مواردی که خیلی برای کنکوری ها به وجود می آید کمبود انگیزه و عدم توانایی حفظ انگیزه برای کنکور است. انگیزه عامل درونی است نه یک عامل بیرونی.

 انگیزه باید به صورت مداوم تقویت شود و با کمی تمرین و البته خوش بینی می توانیم انگیزه خودمان را به ۱۰۰ درصد برسانیم. به قول آنتونی رابینز یکی از مشهورترین سخنران های انگیزشی دنیا (به دست آوردن انگیزه مانند حمام کردن است همان طور که هر روز دوش می‌گیریم برای به دست آوردن پاکیزگی بدن باید هر روز در جهت حفظ انگیزه خود اقدام کنیم).اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با دانش گذار همراه شوید.

چرا حس درس خوندن نیست ؟ چرا حال درس خوندن ندارم؟

حالا که تا اینجای مقاله رو خوندید بهتون تبریک میگم چون حاضرید برای اهداف خودتون و برای آینده خودتون وقت بگذارید. اما باید این را  بدانید که تقریبا همه هم سن و سال های شما یا اصلا به آینده خودشون اهمیت نمیدن یا اینکه همین الان دارند دربرابر مشکلات مقاومت میکنند. پس شما با یادگیری این تکنیک ها عملاً از خیلی از هم سن و سال های خودتان جلوتر هستید…
سعی کن از موقعیت فعلی لذت ببری. چون این موقعیت که شما را به اونجایی که دوست داری میرسونه. این نوشته را خیلی بهش توجه کن در کل زندگی موثره و هیچ مقصدی وجود نداره شما فقط باید از مسیر زندگیت لذت ببری.

8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور
8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور

این را بدان دلیل شکست یا موفقیت تو فقط خودت هستی…
وقتی داری تو مسیر موفقیت حرکت می کنی، مطمئنا مواقعی پیش میاد که سطح انگیزه برای کنکور شما پایین میاد یا به قول بعضی ها دیگه آخر توانشون میرسند اما دوست من این رو باید بدونی که تنها دلیل شکست یا موفقیت تو فقط و فقط خودت هستی پس لطفاً مشکلات را بهانه نکن. کم نبودن افرادی که با کمترین امکانات و در دور افتاده ترین نقاط کشور توانستند که خیلی خوب بدرخشند نمونه بارز این افراد رستگار رحمانی است که در یکی از نقاطی که امکانات در آنجا خیلی کم است و تنها چند ماه بعد از سربازی کنکور داد توانست رتبه برتر کنکور را از آن خود کند. پس هیچ ناممکنی وجود ندارد. با کمک مشاوره تحصیلی آنلاین  می تونید.
به سال آینده همین موقع فکر کن دوست داری به بقیه بگی خیلی تلاش کردم ولی نشد؟ دوست داشتم به دستش بیارم ولی تلاشم کافی نبود؟ یا اینکه دوست داری بگی سخت بود ولی به هر سختی بود به دستش آوردم؟ انتخاب گزینه ها با شماست….
برای موفق شدن برای پیشرفت باید متفاوت بود باید با سختی ها مقابله کرد.

به قول انیشتن: (تعجب می کنم یک سری افراد همان کارهای قدیمی را انجام می‌دهند و انتظار نتایج متفاوت دارند)

همچنین جالب است بدانید وقتی که دیگر توان انجام کاری را ندارید و احساس می کنید دیگه نمی تونید این کار رو انجام بدید فقط یک دستور از مغز شماست و تا آن لحظه فقط از ۴۰ درصد توانایی های خود استفاده کرده اید.

8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور
8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور

چند روش برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور

1.  خواب

خواب شما برای بازدهی مغز شما در کنکور بسیار مهم است، خواب باید به میزان کافی باشد اگر کم یا زیاد شود شما را کسل و بی انگیزه می کند، مخصوصاً اگر خواب زیاد شود معمولاً ۶ تا ۸ ساعت خواب در ۲۴ ساعت برای بدن کافی است. سعی کنید بیشتر از این ساعت نخوابید چرا که بازدهی بدن شما را به شدت پایین می آورد.

2.  غذای خوب و مفید بخورید

سعی کنید از خوردن غذاهای چرب و سنگین در ایام کنکور خودداری کنید. همچنین سعی کنید از مغزیجات و میان وعده های مفید در زمان مطالعه استفاده کنید، همچنین اگر مواد قندی مصرف نمیکنید در مواقع مطالعه هر چند وقت یک بار یک شکلات یا… مصرف کنید.

3. محل مطالعه خوبی انتخاب کنید.

این کار انگیزه شما را برای کنکور  زیاد میکند. محل مطالعه‌ای که انتخاب می کنید باید دارای نور کافی، دمای مناسب و گردش هوای مناسب باشد. اگر محل مطالعه دارای نور نامناسب یا دمای سرد یا زیاد گرم باشد شما را کسب کرده و انگیزه برای کنکور شما را می گیرد.

4.  یک تابلوی آرزوها یا تابلوی اهداف درست کنید

8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور
8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور

این کار خیلی برای افزایش انگیزه  (motivation)برای کنکور مفید است برای این کار فقط باید یک محل که زیاد جلوی چشم شماست انتخاب کنید و اهداف خود را روی آن بچسبانید. مثلا اگر به رشته پزشکی علاقه دارید عکس یک پزشک را روی آن آن بچسبانید یا… همچنین نوشتن جمله های انگیزشی در تابلو می تواند کمک خیلی زیادی به شما بکند. این کار از خیلی جهت ها مفید است: اول اینکه شما تصویر سازی ذهنی می کنید و این کار از از نظر علم نوروساینس (علوم اعصاب) کمک خیلی زیادی به شما می کند. و همچنین باعث می شود شما از یک تکنیک علمی به نام اهرم رنج ولذت استفاده کنید و با استفاده از لذت های خود به رنج های خود غلبه کنید.

بخوانید : مقاله جذاب مشاوره انگیزشی 

5. به آینده فکر کنید

8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور
8 راه کار برای بهبود و افزایش انگیزه برای کنکور

انگیزه شما برای کنکور مهم است؛ چشمانتان را ببندید و سعی کنید به آینده فکر کنید. سعی کنید خودتان را دقیقاً در همان موقعیتی که دوست دارید تصور کنید. فکر کنید که اگر شما به آن موقعیت برسید چه کسانی خیلی خوشحال می شوند و چه کسانی خیلی ناراحت؟ فکر کنید که اگر به آن موقعیت برسید تمام زحمات پدر و مادرتان را جبران خواهید کرد. به این فکر کنید که شما لیاقت رسیدن به آن موقعیت را دارید.

6. ساعت های پر بازده بدن خود را پیدا کنید

یک باور خیلی اشتباه در بین کنکوری ها جا افتاده بهترین ساعت برای مطالعه صبح ها یا بهترین ساعت برای مطالعه شب ها است. این کاملاً به خود شخص بستگی دارد یکی در شب ها می تواند کاملاً تمرکز کند و مطالعه کند و یکی دیگر در روز ها این ساعت ها برای هر شخص متفاوت است و شما باید ساعت راندمان بدن خود را پیدا کنید. پیدا کردن این ساعت ها هم فقط با سعی و خطا به دست می آید و هیچ آزمون و تستی ندارد.
البته توصیه ما به شما مطالعه و کلا کار کردن در صبح زود است چرا که بیش از ۹۰ درصد افراد ثروتمند و موفق دنیا کارهای مهم خود را صبح زود انجام می دهد.

هر زمان احساس کردید در هر زمینه ای نیاز به راهمنایی دارید مشاوران تحصیلی تلفنی و مشاوران تحصیلی آنلاین با چت رایگان در دانش گذار آماده هستند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ بدهند .

7. درس های مورد علاقه تون رو بخوانید

یکی از بهترین و عالی ترین کارهایی که می توانید برای انگیزه برای کنکور داشته باشید اینکه در موقع هایی که کسل و بی حوصله هستین و به درس هایی که علاقه مند هستین و بیشتر میپسندین را بخوانید. این کار باعث میشه کم کم انرژی و انگیزش ما برگرده و بعد از آن می توانید بروید سراغ درسهای سخت تر.

8. در بین مطالعه استراحت فراموش نشود

یکی از مهمترین نکات استراحت بین هر کاری است. هنگام مطالعه قسمت های مختلف مغز ما درگیر و خسته میشن. از جمله قسمت خیلی مهم توجه و تمرکز که حتما باید استراحت بین مطالعه برای انگیزه برای کنکور داشته باشید. زمان های مختلفی برای این کار نقل شده یکی از آنها نظر آقای دنیل پینک در کتاب چه موقع(when) بهتر است هر ۵۳ دقیقه ۱۷ دقیقه استراحت کنید.

توجه: در این زمان استراحت اجازه ندارید سمت تلفن همراه بروید. می توانید از یک منظره زیبا، یا گوش کردن به موسیقی مورد علاقه خودتون یا مثلا آب دادن به گل، قدم زدن، نرمش، حرکات کششی و … لذت ببرید.
این کار اصطلاحاً تبر تیز کردن است و اگر به آن توجه نشود هم کیفیت مطالعه و یادگیری خودتان را پایین می آورید و هم به بدن خودتان ضرر میزنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟