تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

مشاوره انگیزشی : پیشرفت در زندگی + متد درمانی

فهرست محتوا
مشاوره انگیزشی چیست؟

مشاوره انگیزشی چیست ؟

شاید خیلی از ما توی یه دوره از زندگیمون بی انگیزه شده باشیم. از خیلی از داوطلبای کنکور شنیدیم که میگن از درس خوندن خسته شدم، استرس دارم، انگیپزه ندارم و …
یا متوجه یه بیماری در خودمون شدیم مثل ام اس، دیابت و … و برای داشتن یه زندگی شاد و سالم حس و حال نداریم و در برابر تغییر سبک زندگی مقاومت میکنیم. ما توی این مقاله به مبحث جذاب مشاورهای انگیزشی و اینکه این روش درمان برای چه کسانی مناسبه پرداختیم که خوندنش خالی از لطف نیست.دانش گذار با تمام تلاش خود بیانگر اهمیت مشاوره انگیزشی  به شما عزیزان میباشد.

مشاوره انگیزشی (Motivational counseling ) یکی از انواع درمان های انگیزشی شخص محور است که بر زمان حال تمرکز دارد و برای افرادی مفید است که میخواهند برای پیشرفت مثبت در زندگی شان تلاش کنند یا اینکه یک رفتاری را در خودشان تغییر دهند اما انگیزه کافی را برای انجام این دست کارها ندارند.

کسانی که با رفتارهای خود تخریبی روبرو هستند غالباً دمدمی مزاج بوده و احساسات مختلط و ایده های متناقض دارند و از طرفی هم با اینکه از تأثیر منفی رفتارهایشان بر سلامت، زندگی خانوادگی یا عملکرد اجتماعی با خبرند اما برای تغییر آنها انگیزه کافی ندارند.

مشاوره های انگیزشی می تواند برای هر کسی که نیاز به تغییر در زندگی دارد و می خواهد از یکسری رفتارهای خطرناک دست بکشد مناسب است. ضمن اینکه این متد درمانی برای کمک به افرادی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، قمار هستند یا با بیماری های دیگری چون دیابت، ام اس و اچ آی وی، اضطراب و … سروکله می زنند هم اثر بخش می باشد.

در این نوع مشاوره فرد را برای تغییر آماده کرده و به او کمک می کنند تا مراحل احساسی تغییر را بخوبی طی کند.

در جلسات مشاوره انگیزشی چه کار می کنند؟

تعداد جلسات مشاوره انگیزشی کوتاه است. شما معمولاً چندین جلسه با یک درمانگر ملاقات می کنید و در طول جلسه یکسری سوال از شما پرسیده می شود که قبل از پاسخ دادن به آنها باید خوب فکر کنید. هدف درمانگر این است که شما به درون خود بروید و بفهمید چه چیزی برایتان اهمیت دارد. بنابر این پاسخی که شما می دهید ممکن است با پاسخی که هر فرد دیگر میدهد متفاوت باشد. جلسات انگیزشی کمی با مشاوره های دیگر فرق دارد چراکه در واقع مشاور نقش یک همراه در گفتگو را داشته و با فرد همکاری میکند تا هر دو با همفکری هم به هدف نزدیکتر شوند.

تغییر کردن کار سختی است و ممکن است هرکسی نتواند به تنهایی از پس آن بر بیاید. وقتی فردی می خواهد تغییرات جزئی و کلی در خودش ایجاد کند باید در درجه اول متعهد باشد. در این راه داشتن انگیزه و تقویت آن باعث می شود فرد در تصمیمش قاطع تر شود و برای رسیدن به هدفش بیشتر تلاش کند.

فرایند تغییر در هر فرد در ۵ مرحله انجام می گیرد:

در مرحله اول فرد فکر می کند اصلا مشکلی ندارد که بخواهد آنرا تغییر دهد.

در مرحله دوم فرد متوجه می شود که رفتارش شاید ایراد داشته باشد اما هنوز مردد است.

در گام سوم فرد مسئولیت رفتارهایش را پذیرفته و  متعهد می شود که رفتارش را تغییر دهد.

در مرحله چهارم شخص برای تغییر اقدام می کند.

و در گام پنجم هست که نقش مشاوره انگیزشی (The role of motivational counseling)مشخص می شود. در اینجا فرد نیاز به فردی دارد که انگیزه اش را تقویت کند و او را به سمت جلو سوق دهد.

مصاحبه و جلسات انگیزشی یک سبک گفتگوی مشارکتی برای تقویت انگیزه و تعهد شخص برای تغییر است.در این نوع مشاوره، بیشتر روی نقاط قوت و توانایی های خود فرد فوکوس می کنیم تا با تقویت انگیزه، او را برای ادامه دادن به مسیرش شارژ کنیم.

جلسات انگیزشی به شما کمک می کند تا خودتان را بهتر بشناسید. همانطور که شما به سوالات پاسخ می دهید، درمانگر هم بخوبی به حرف هایتان گوش می دهد و سپس مفهوم صحبت هایتان را به شما برمیگرداند. این به شما کمک می کند تا دلایل خود را با صدای بلند از سوی کسی دیگر بشنوید و همین شنیدن کمک می کند تا آن حرف ها را به شکل دیگری پردازش کرده و به آنها عمل کنید. در واقع درمانگر بجای شناسایی مشکل و ارائه راهکار برای حل آن، فرد را تشویق می کند تا اظهارات خود انگیزشی ای ارائه دهد که نشان دهنده این است که او درک درستی از مشکل و تصمیم برای تغییر دارد. وقتی از دلایل انگیزه خود برای تغییر مطلع می شوید، می توانید در جلسات درمانی پیشرفت بیشتری داشته باشید.

چطور یک مشاور انگیزشی خوب پیدا کنیم؟

مشاوره های انگیزشی درمانی نیست که هر کسی بتواند انجام دهد. اما یک درمانگر با تجربه می تواند شما را در این فرایند به درستی هدایت و همراهی کند. همانطور که گفتیم در این روش درمانی مشاور به خوبی می داند که برای کمک به کشف و ایجاد انگیزه در شما چه سوالاتی را باید مطرح کند و این سوالات برای هر فردی متفاوت است.

اگر مشاور انگیزشی درستی را انتخاب نکنید ممکن است به هدفی که دارید و نتیجه ای که می خواهید نرسید و همین باعث ایجاد تاخیر در تصمیم گیری های بهتر و بهبود کیفیت زندگی تان می شود.

در کنار تمام مواردی که برای انتخاب درمانگر باید در نظر بگیرید این را هم مد نظر داشته باشید که یک مشاور انگیزشی خوب در درجه اول باید شنونده خوبی باشد و به شما فرصت صحبت و فکر کردن در مورد سوالات را بدهد و در کنار این موارد خودش فردی موفق، با انگیزه، شاد و سرشار از انرژی مثبت باشد.

یک مشاور انگیزشی خوب از بحث و جدل و حمله به فرد بخاطر رفتارش اجتناب می کند، با مراجع ابراز همدلی داشته و با مقاومتی که از سوی فرد می بیند مستقیما برخورد نمیکند.
داشتن یک اتحاد درمانی قوی با مشاور تا حد زیادی به شما کمک می کند تا انگیزه خود را برای تغییر زندگی تقویت کنید. اگر وقت ندارید که به مطب مشاور بروید مشاوره آنلاین را امتحان کنید. شواهد نشان داده است که این نوع مشاوره به اندازه مراجعه حضوری موثر است.

نکات مشاوره انگیزشی کنکور

مشاوره انگیزشی کنکور برای دانش آموزان و داوطلبانی است که می خواهند در بزرگترین و مهمترین امتحان زندگی شان یعنی کنکور موفق شوند و در طی مسیر درس خواندن با انگیزه بمانند.

به دلیل شرایط تقریبا سختی که برای پذیرش در آزمون کنکور سراسری در ایران وجود دارد خیلی از دانش آموزان در طول راه رسیدن به هدفشان ناامید، خسته یا بی انگیزه می شوند و ممکن است به همین خاطر بخشی از فرصت خودشان را از دست بدهند. در چنین شرایطی وجود یک مشاور انگیزشی می تواند به عنوان یک پشتیبان قوی و همراه و همدل به ما کمک بزرگی کند.

در این جلسات یکسری نکات مشاوره ای انگیزشی به افرد آموزش داده می شود تا در شرایط بحرانی و مواقعی که میزان انرژی و انگیزه تان برای ادامه دادن پایین می آید از آن استفاده کنید.

در جلسات مشاوره انگیزشی تحصیلی، نکات زیر آموزش داده می شود که می تواند تمایل دانش آموزان را برای درس خواندن افزایش دهد. به شما عزیزان پیشنها میشود مقاله اهمیت مشاوره تحصیلی را از دست ندهید .

  • توانایی خودتان را زیر سوال نبرید و هیچگاه خود را با دیگری مقایسه نکنید
  • اگر در مطالعه تعلل کردید خود را سرزنش نکنید و با آگاهی نسبت به عادات خود آرام آرام خودتان را متقاعد کنید که زودتر به برنامه روتین مطالعه باز گردید
  • سبک مطالعه تان را تغییر دهید و آنرا برای خود جذاب کنید
  • بپذیرید که قرار است مدت مشخصی را بیشتر به درس خواندن بپردازید و شاید از محدوده راحتی خارج شوید اما با تجسم آینده تان و اینکه به نتیجه ای که می خواستید رسیدید فرایند مطالعه را برای خود اسان و لذت بخش کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟