تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

چهل درصد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه هستند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: گفتمان پایه‌های کشور باید گفتمان پیشرفت علم و فناوری باشد و وزارت علوم روی این مسئله در جهت فرهنگ سازی حوزه فناوری تاکید دارد.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان یکی از بهترین مفاخر و موثر‌ترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی هستند.

خیرالدین تصریح کرد: ایجاد معاونت فناوری و نوآوری از برنامه‌های پیشنهادی وزیر علوم در مجلس بود و توانستیم در کوتاه مدت این معاونت را ایجاد کنیم تا بتوانیم باعث ارتقای شاخص‌های شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری شویم.

او اضافه کرد: با ایجاد معاونت باید بتوانیم بستری مناسب برای نخبگان علمی ایجاد کنیم و به گسترش آن‌ها بپردازیم، این موضوع باید تکمیل اکوسیستم فناوری را به همراه داشته باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این معاونت، بحث تمرکز و سطوح آماری نوآوری میانی و افزایش متقاضیان ورود به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است که باید در اولویت قرار گیرد.

خیرالدین اضافه کرد: بحث کارآفرینی دانش بنیان هم از اولویت‌های برنامه وزارت علوم است که امیدواریم بتوانیم با ایجاد واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان بحث اشتغال را به درجه خوبی برسانیم.

ایران رتبه ۷۱ نوآوری و فناوری جهان را دارد

خیرالدین بیان کرد: رتبه ۱۶ تولید علم در جهان و رتبه یک تولید علم در منطقه را داریم که نشان دهنده سرمایه گذاری خوب کشور در تحقیقات بنیادی است و باید به صیانت و حفظ و ارتقای آن‌ها بپردازیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم بیان کرد: در بحث نوآوری و فناوری رتبه ۹۵ را داشته ایم که اکنون به رتبه ۷۱ دست یافته ایم.

خیرالدین ادامه داد: در شاخص نوآوری رتبه ۶۰ام را داریم که در سال ۲۰۱۴ شاخص جهانی نوآوری ایران عدد ۱۲۰ بوده است؛ در این زمینه ابتدای کار هستیم و باید رتبه‌ها را ارتقا دهیم.

او گفت: بحث فناوری برای وزارت علوم بسیار مهم است چرا که نشان می‌دهد در چه زمینه‌ای باید کار کنیم تا مانند ستاد نانو در جهان شاخص شویم. بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند در مقابل، دانشجویانی که مهارت آموزی کردند مانند دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی، اکثرا جذب کار شده اند.

خیرالدین بیان کرد: حدود ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد شرکت‌های دانش بنیان شده اند که باید در شغل و حرفه مرز جدیدی را خلق کنند و استاندارد‌های موجود در حرفه خود را ارتقا دهند. کارآفرینی برای وزارت علوم به ویژه در حوزه فرهنگ سازی و هدایت شغلی، بسیار مهم است.

او اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف «مدرسه اشتغال» را پیشنهاد داده بود که آن را به مرحله اجرایی رساند و با برآوردهای وزارت علوم الگوی بسیار موفقی است. پیگیر هستیم تا با شکل گیری «مدرسه اشتغال» در تمام دانشگاه های کشور خودشناسی و هدایت فارغ التحصیلان دانشگاهی را متناسب با رشته خود به بازارکار ایجاد کنیم.

خیرالدین یادآوری کرد: بیش از ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور داریم که ۱۱ عدد از آن دانشگاهی هستند. با پیگیری های انجام شده بجای ۴ منطقه هیئت امنا، ۶ منطقه هیئت امنا شکل گرفته است.

انتهای پیام/

منبع خبر

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟