تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

پیشرفت علمی ایران در سطح جهان و رشد پذیرش دانشجویان خارجی

باشگاه خبرنگاران جوان –  جذب دانشجویان خارجی و ارتباطات بین المللی با کشور‌های مختلف از اولویت‌های مهم وزارت علوم به شمار می‌آید.

به گفته قائم مقام وزارت علوم در امور بین الملل در سال‌های ۹۰ تا ۹۹ تعداد دانشجویان بین المللی از ۵۴۸۵ به ۴۴۳۵۰ نفر رسیده و با افزایش ۸ برابر رو به رو شده است. یعنی نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان نیز در این بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۰.۱۵ درصد به ۱.۳۹ درصد رسیده است.

مجتبی صدیقی، رئیس سابق سازمان امور دانشجویان معتقد بود که ایران تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه باید به ۷۵ هزار دانشجوی بین المللی دست یابد. اکنون که حدود یک ماه و نیم از به پایان رسیدن این سند باقی مانده است به گفته سکان دار وزارت علوم بیش از ۹۳ هزار دانشجو در ایران تحصیل می‌کنند.

تا دو سال گذشته میزان پذیرش دانشجویان بین المللی ۵۷ هزار نفر بوده است اما تا کنون حدود ۳۵ هزار نفر دیگر جذب آموزش عالی ایران شده اند.

طبق گفته زلفی گل، وزیر علوم هر دانشجوی خارجی که در ایران تحصیل می‌کند، سفیر علمی و فرهنگی ما در کشور خودشان خواهد بود و به تسهیل، تقویت تعامل و ارتباطات علمی و فرهنگی با کشور‌های دیگر کمک خواهد کرد.

برخی از دانشجویان کشور‌های منطقه مانند عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و آسیای میانه در ایران ادامه تحصیل می‌دهند. کشور ما با چین، روسیه، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و سنگاپور تبادلات علمی زیادی دارد.

بروجردی، معاون بین المللی دانشگاه آزاد گفته است که طبق سند ۵ ساله تحول چشم انداز دانشگاه آزاد که اخیرا به تصویب رسیده باید میزان جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه به ۱۰۰ هزار نفر برسد و هم اکنون رقم آن ۴۹ هزار دانشجوی بین المللی است.

در سال ۹۸ بیشترین دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی با ۵۵ درصد و در مقطع کارشناسی ارشد با ۳۱ درصد در ایران مشغول به تحصیل بوده اند.

اکثریت دانشجویان خارجی در ایران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۵ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی و ۳۱ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند.

روسای دانشگاه‌های معتبر کشور معتقدند که ایران در جذب دانشجویان خارجی و ارتباطات بین المللی هر سال با رشد چشمگیری همراه است و این دانشجویان بعد از اتمام ویزای تحصیلی خود می‌توانند فرهنگ و سنت جامعه ایرانی را به کشور‌های دیگر منتقل کنند و باعث افزایش رتبه کشورمان در رده بندی‌های جهانی شوند.

گزارش از نادیا عابد

انتهای پیام/

منبع خبر

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟