تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

مدارک مورد تایید آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401

فهرست محتوا
مدارک مورد تایید آزمون سردفتری 1401

آیا اطلاع دارید که مدارک مورد تایید آزمون سردفتری اسناد رسمی چیست؟ طبق قوانین و مقررات موجود، تنها برخی از دسته ها و رشته های تحصیلی مجاز به ورود به حرفه سردفتری در اسناد رسمی هستند. این لیست رشته ها به محض انتشار دفترچه ثبت نام در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. در ادامه به این موضوع می پردازیم که آیا شرکت در آزمون سردفتری با مدارک دانشگاه غیر انتفاعی و سایر دانشگاه ها امکان پذیر است یا خیر؟

علاوه بر این، جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد زمان ثبت نام، قوانین و سایر شرایط لازم برای ورود به حرفه سردفتری، داوطلبان محترم می توانند این جزییات و مدارک مورد تایید آزمون سردفتری را از طریق همکاران ما در مجموعه دانش گذار دریافت نمایند.

منظور از مدارک مود تایید آزمون سردفتری چیست؟

ورود به حرفه سردفتری اسناد رسمی به دلیل اهمیت و حساسیت فراوانی که دارد، مانند هر شغل دیگری شامل الزامات خاص خود می شود. سردفتر در واقع شخصی است که اسناد مالی و غیرمالی یا ازدواج و طلاق را ثبت و تنظیم می کند. بنابراین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تنها در صورت داشتن آموزش و تجربه مناسب، انتصاب سردفتران را مجاز می داند.

به طور کلی مدیران شرکت به دو صورت منصوب می شوند. راه اول شرکت در آزمون و گرفتن قبولی آزمون سردفتری است، راه دوم جایگزینی سردفتری است که در شرف بازنشستگی باشد. راه دوم یعنی معرفی مدیر شرکت در صورتی امکان پذیر است که خود معرفی کننده دارای تحصیلات عالی و سابقه کار سردفتری باشد و اکنون بازنشسته شود.

اما در روش اولی که از آن صحبت می کنیم، متقاضیانی که دارای شرایط لازم از جمله یکی از مدارک مورد تایید آزمون سردفتری هستند، باید در زمان مشخص شده نسبت به مراجعه و حضور در آزمون اقدام کنند. در غیر این صورت از پذیرش داوطلب خودداری می شود. حال باید دید کدام اسناد و مدارک مورد تایید آزمون سردفتری است.

مدارک مورد تایید آزمون سردفتری
مدارک مورد تایید آزمون سردفتری 1401

مدارک مورد تایید آزمون سردفتری اسناد رسمی

  • مدرک دانشگاهی لیسانس و بالاتر در فقه یا فقه و مبانی حقوق اسلامی.
  • لیسانس و بالاتر در تشریفات ثبتی، حقوق ثبت املاک، حقوق اسناد رسمی، از دانشکده الهیات.
  • دارای مدرک لیسانس و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه و مرکز آموزش عالی معتبر مورد تایید وزارت علوم و فناوری. توجه داشته باشید کسانی که دارای مدارک معادل هستند، شرایط ثبت نام در آزمون سردفتری را نخواهند داشت.
  • داشتن مدرک لیسانس در هر رشته و سه سال سابقه دستیار اداری در دفتر اسناد رسمی.
  • افرادی که به عنوان دستیار اول با مدرک دیپلم کار کرده اند، فقط در صورتی که هفت سال سابقه خدمت داشته باشند.
  • دارا بودن مدرک حوزوی حداقل سطح دو به بالا از واحدهای اداری اصفهان، قم و خراسان رضوی برای طلاب شیعه.
  • اخذ حداقل دو یا چند مدرک حوزوی از دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و هیئت برنامه ریزی مدرسه علوم دینی اهل سنت برای متقاضیان اهل سنت.
  • دارنده گواهی اجتهاد از مراجع مسلمین.
  • داشتن مدرک افتا از یکی از مراجع اهل سنت به شرط تایید رئیس قوه قضائیه.
  • پانزده سال سابقه رسمی مستمر در دفاتر اسناد رسمی.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون سردفتری 1401

حال که با مدارک مورد تایید آزمون سردفتری آشنا شدیم، خوب است مدارک مورد نیاز برای ثبت نام را نیز بشناسیم. زیرا برخی از داوطلبان به دلیل ناآشنایی در هنگام تکمیل فرم درخواست با مشکل مواجه می شوند. بدیهی است که برخی از مواردی که می خواهیم در مورد آن ها صحبت کنیم، مربوط به آزمون های سال 97 است، اما احتمالاً در قسمت های بعدی و آزمون های بعدی تفاوت چندانی نخواهیم دید.

  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • کپی دو طرف کارت شناسایی
  • کپی مدرک تحصیلی ( بر اساس مدارک مورد تایید برای آزمون سردفتری )
  • فتوکپی دو طرف کارت خدمت یا معافیت دائم از خدمات برای داوطلبین آقا
  • شش قطعه عکس با زمینه سفید در اندازه (4*3) و پشت نویسی شده
  • گواهینامه صلاحیت ICDL
  • گواهی کارت ایثارگری صادره از مرجع ذیصلاح برای متقاضیان دارای سهمیه ایثارگر.

چه مدارکی مورد تایید آزمون سردفتری نمی باشد؟

  1. چنانچه داوطلبی به انفصال از خدمات دولتی، قضایی یا حقوقی محکوم شود، مدرک تحصیلی وی تایید نخواهد شد.
  2. چنانچه متقاضی در بازه ی زمانی انفصال یا انفصال موقت از خدمات فوق باشد، مجاز به ثبت نام نخواهد بود.
  3. علاوه بر این افراد علاقه مند به این شغل نمی توانند در سمت های زیر مشغول به کار شوند: قاضی، نماینده قانونی، عضویت در دولت و موسسات مرتبط و شهرداری ها، عضویت در هیات مدیره و مدیریت اجرایی شرکت ها و بانک ها یا مؤسسات بیمه و دولت یا مشاغل مرتبط به آن.

همچنین بخوانید: منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401

مدارک مورد تایید آزمون سردفتری
مدارک مورد تایید آزمون سردفتری

شرایط مورد تایید آزمون سردفتری 1401

علاوه بر مدارک مورد تایید آزمون سردفتری، سایر شرایط عمومی و اختصاصی به عنوان جزء لاینفک پذیرش الزامی است. این شرایط عبارتند از:

  • حداقل سن 24 سال و حداکثر 50 سال برای داوطلب شدن.
  • شهروند ایرانی بودن
  • پایبند بودن به نظام جمهوری اسلامی
  • داشتن کارت پایان خدمت یا داشتن معافیت دائمی برای داوطلبان مرد
  • عدم محکومیت یا سابقه کیفری
  • برخورداری از سلامت جسمی و روحی کامل جهت انجام امور سردفتری اسناد رسمی
  • نداشتن هر گونه اعتیاد به مواد مخدر و یا روانگردان ها

مدرک علمی کاربردی و غیرانتفاعی برای آزمون

یکی از سوالات متداول داوطلبان این است که آیا امکان قبولی در آزمون سردفتری با مدرک علمی کاربردی و غیرانتفاعی وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله. طبق قانون فعلی تقریباً تمامی رشته های حقوق می توانند در آزمون کتبی شرکت کنند. ضمناً این دانشگاه سالی دو بار بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی، در رشته سردفتری و دفتریاری دانشجو می پذیرد.

فارغ التحصیلان این رشته ها در صورت داشتن شرایط لازم می توانند با مدرک علمی کاربردی در آزمون سردفتری شرکت کنند.
پذیرش این افراد مشروط به کسب نمره قبولی و گذراندن موفقیت آمیز مصاحبه آزمون سردفتری می باشد. برای اطلاع از جزئیات و مستثنیات این قانون، کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی و سایر دانشگاه های کشور می توانند با کارشناسان ما در دانش گذار تماس حاصل نمایند.

نکات مهم در مورد مدارک مورد تایید آزمون سردفتری

تمامی داوطلبان آزمون سردفتری چه دارای مدرک علمی کاربردی و چه مدارک معتبر دیگر، برای ثبت نام و قبولی در این آزمون باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشند.

ابتدا قبل از هر اقدامی باید تمامی شرایط عمومی و اختصاصی و قوانین جدید را بررسی کنید تا از مدارک مورد تایید آزمون سردفتری 1401 مطمئن شوید. چون ممکن است با سال جدید برخی از مقررات تغییر کند و در صورت اطلاع نداشتن از این قوانین، نه تنها ثبت نام بلکه قبولی شما نیز رد می شود. در صورتی که جزو داوطلبان رده جانبازی هستید، دارک مربوطه را قبل از تکمیل مراحل ثبت نام به مرجع مربوطه جهت دریافت ارسال نمایید. همچنین توجه داشته باشید که برخی از مدارک مورد تایید آزمون سردفتری نمی توانند قدیمی تر از تاریخ های معین باشند.

همچنین بخوانید: برنامه ریزی برای آزمون سردفتری 1401

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که مدارک مورد تایید آزمون سردفتری کدام اند؟ و در چه شرایطی امکان شرکت در آزمون سردفتری با مدرک علمی کاربردی و غیرانتفاعی وجود دارد؟

اما اگر همچنان سوال یا ابهامات بی پاسخی دارید، و یا در مورد مراحل مختلف این امر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، همکاران ما در خدمت شما دوستان عزیز هستند تا تمامی راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟