تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

اجرای طرح استادمحوری باعث برقراری عدالت آموزشی می شود

زلفی گل گفت: با اجرای طرح استاد محور، دانشجویان برتر برای انتخاب استاد دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند. ممکن است یک داوطلب رتبه یک کنکور علاقه داشته باشد درس خود را به طور مثال، با یک استاد رشته ریاضی که در دانشگاه سیستان و بلوچستان برجسته است؛ بگذراند، اما نسبت به اینکه گروه به او چنین اجازه‌ای می‌دهد، اطمینان خاطر ندارد؛

او خاطرنشان کرد: درنظر داریم، تمام اعضای هیئت‌علمی در سازمان سنجش کد اختصاصی داشته باشند و افراد برتر کنکور بتوانند استاد مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اگر طرح “استادمحوری” اجرا شود، عدالت آموزشی هم برقرار می‌شود. همچین اساتید تراز برای اینکه صاحب دانشجوی ممتاز شوند، دیگر نیازی نیست به پایتخت مهاجرت کنند.

وی تاکید کرد: همچنین اگر اساتید دانشگاه‌ها طرح‌هایی داشته باشند که آن طرح‌ها برمبنای نیاز‌های جامعه باشد و این نیاز‌ها در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) ثبت شده‌باشد، می‌توانند معادل ظرفیت دانشگاه خود برای مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد دانشجوی استعداد‌های درخشان را جذب کنند.

زلفی گل با بیان اینکه استعداد‌های درخشان در آزمون سراسری می‌توانند از قوانین کنونی استفاده کنند، تصریح کرد: سرباز نخبه‌ها که از سوی بنیاد نخبگان برای گذراندن پایان‌نامه معرفی می‌شوند، می‌توانند از قوانین فعلی استفاده کنند، بنیاد نخبگان هم از این افراد حمایت می‌کند.

وزیر علوم در ادامه در خصوص سایر شرایط اجرای طرح استاد محوری گفت: مصوبات امروز جلسه شورای استعداد‌های درخشان در راستای فرمایش مقام معظم رهبری بود که فرمودند تصمیم‌ها و معیار‌های علمی صرفا مقاله محوری نباشد، بنابراین ما نیز بر اساس مصوبات این جلسه به استادان دانشگاه با توجه به مرتبه علمی اجازه دادیم که دانشجوی استعداد درخشان را خود استاد بپذیرد، به این شرط که طرح استاد در راستای حل نیاز‌های جامعه باشد.

زلفی‌گل با بیان اینکه شیوه قبلی یعنی حضور در فراخوان جذب برای استعداد‌های درخشان هم اجرا می‌شود، تصریح کرد: اساتید برای جذب استعداد‌های درخشان، “محور” قرار می‌گیرند. شرط اجرای استادمحوری این است، دانشجویانی که در مقطع دکتری یا کارشناسی‌ارشد در این طرح جذب می‌شوند، رساله یا پایان‌نامه خود را برمبنای نیاز‌های جامعه ارائه دهند. اگر طرح در سامانه ایده‌ها و نیاز‌ها “نان” ثبت نشده باشد، اما استاد دانشگاه این نیاز را تشخیص دهد و طرح مدنظر در شورای پژوهشی دانشگاه تصویب شود، آن طرح می‌تواند در سامانه “نان” ثبت شود.

وزیر علوم گفت: در این شرایط، یک استاد دانشگاه می‌تواند طرح‌های خود را در سامانه نیاز‌ها ثبت‌کند و براساس تعداد طرح‌های ثبت‌شده خود، دانشجوی کارشناسی‌ارشد یا دکتری جذب کند. این سهمیه مازاد است و جزو سهمیه کنکور به حساب نمی‌آید. هر عضو هیئت‌علمی می‌تواند در این فرآیند دانشجو جذب‌کند.

زلفی‌گل با بیان اینکه موضوع حق‌التدریس هم برای این فرایند درنظر گرفته شده، تصریح کرد: موضوع حق‌التدریس در این طرح با شرایط عادی متفاوت است و مازاد بر آن است. این تصمیم، براساس فرموده رهبری است؛ ایشان فرموده‌اند که پژوهش‌ها براساس نیاز جامعه باشد.

وزیر علوم در پایان درباره ایجاد دفتر تعامل نیرو‌های مسلح در دانشگاه‌ها گفت: این موضوع جدیدی نیست و این دفاتر در گذشته هم وجود داشته است. تصمیم بر این است، یک کارشناس اداری که استخدام ستاد کل نیرو‌های مسلح است در دانشگاه حضور یابد و تقاضای سرباز نخبگان، امریه‌های پسادکتری و کسری خدمت سربازی همچنین قرارداد‌های استادان با صنایع دفاعی را پیگیری و تسهیل می‌کند. این موضوع به منظور جلوگیری از هدر رفتن وقت دانشجویان است.

هم چنین موسسه مشاوره تلفنی و آنلاین دانش گذار می تواند به تمامی دانشجویان در زمینه تحصیلی مشاوره دهد.

دانش گذار هیچ مسئولیتی در قبال صحت اخبار ندارد و تنها نقل کننده خبر از منبع می باشد.
منبع خبر

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟