تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

تاثیر سهمیه در پذیرش دانشگاه غیر انتفاعی بدون کنکور 1401

فهرست محتوا
سهمیه پذیرش دانشگاه غیر انتفاعی

سهمیه پذیرش دانشگاه غیر انتفاعی بسیاری از مشکلات داوطلبین کنکور سراسری را از بین می برد. این روزها پذیرش در دانشگاه دیگر کار دشواری نیست و هر یک از دانشجویان می توانند، به سادگی در دانشگاه مورد نظر خود حضور به عمل آورده و در رشته مورد نظر شرکت کنند. تحصیل در دانشگاه های پیام نور، سراسری، آزاد و غیر انتفاعی به صورت بدون کنکور نیز میسر خواهد بود.

اهمیت سهمیه های کنکور در پذیرش دانشگاه غیرانتفاعی

سهمیه پذیرش دانشگاه غیر انتفاعی بسیاری از چالش های دانشجویان را برای قبولی در دانشگاه دلخواه خود از بین می برند. با وجود این سهمیه ها دیگر مشکلات کنکور سد راه دانشجویان نخواهند شد. هر یک از این سهمیه ها برای حضور در دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور و… مورد استفاده قرار گرفته و از کارایی قابل توجهی برخوردار می باشند.

در سیستم آموزشی کنکور، انواع مختلفی از سهمیه های کنکور در نظر گرفته می شوند که هر یک شانس موفقیت دانشجویان را به طرز قابل توجهی افزایش می دهند. این سهمیه ها در پذیرش دانشگاه های غیر انتفاعی نیز تاثیر گذار می باشند.

آشنایی با سهمیه های دانشگاهی

سهمیه پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی شانس دانشجویان را برای تکمیل پروسه ثبت نام در دانشگاه های غیر انتفاعی افزایش می دهد. به همین خاطر وجود این سهمیه ها برای دانشجویان مفید واقع می شود. بسیاری از افراد قادر به استفاده از این سهمیه ها خواهند بود. سهمیه مناطق آسیب دیده، سهمیه های مربوط به رزمندگان، سهمیه های خانواده های ایثارگران، سهمیه های خانواده های شهدا، سهمیه های مربوط به مناطق محروم، سهمیه های مربوط به مناطق درگیر بلایای طبیعی و… هر یک از تاثیر به خصوصی در امتیاز دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه ها برخوردار می باشند.

در این میان تاثیر سهمیه دانشگاهی مناطق از دیگر سهمیه ها بالاتر است. هر یک از داوطلبان بر اساس میزان امکاناتی که در طول دوران تحصیل خود از آن بهره مند بودند، در سه دسته منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 دسته بندی می شوند. در این میان دانش آموزان منطقه 3 از کمترین میزان امکانات برخوردار هستند و دانش آموزان منطقه 1 امکانات بیشتری را در اختیار دارند. هر یک از این مناطق سه گانه تاثیر به خصوصی در کنکور سراسری ایفا می کنند.

سهمیه پذیرش دانشگاه غیر انتفاعی
سهمیه پذیرش دانشگاه غیرانتفاعی

بررسی سهیمه ایثارگران و رزمندگان

سهمیه پذیرش غیر انتفاعی برای خانواده های ایثارگر و رزمنده نیز مورد توجه قرار می گیرد. تاثیر گذاری این دسته از سهمیه ها بر رتبه کنکور و شانس پذیرش دانشجویان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سهمیه این دسته افراد در دو گروه مورد توجه قرار می گیرد:

  • دسته اول سهمیه پذیرش دانشگاه غیر انتفاعی، مربوط به متقاضیانی است که تا 6 ماه به صورت داوطلبانه در میدان های نبرد دفاع مقدس حضور داشته اند. این سهمیه ها توسط وزارت جهاد کشاورزی و بسیج مستضعفین تعیین می شوند. برای دریافت این نوع سهمیه ها باید به این مراکز مراجعه کرده و فرم های مربوطه را تکمیل کنید. با ارائه فرم مربوطه، کدهای پیگیری 12 رقمی برای دانش آموزان ارسال می شوند.
  • دسته بعدی این سهمیه ها مربوط به نیروهای پیمانی یا ثابت دولتی هستند که تا 6 ماه یا بیشتر در صحنه های جنگ حضور داشته اند.

همچنین بخوانید: قبولی آزمون وکالت 1401

تاثیر گذاری سهمیه رزمندگان و ایثارگران

سهمیه پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی برای ایثارگران و رزمندگان نیز شانس قبولی داوطلبین را به طرز قابل توجهی ارتقا می دهد. میزان تاثیر گذاری هر یک از انواع سهمیه پذیرش غیر انتفاعی توسط مقام ارشد نیروهای مسلح تعیین می شود.

افراد برای پذیرش در این دانشگاه ها باید کدهای 12 رقمی را دریافت کنند. این کدها به صورت سالانه تغییر خواهند کرد. در شرایط تعیین شده برای سهمیه پذیرش دانشگاه غیر انتفاعی، همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان افراد مفقودالاثر، همسر و فرزندان جانبازان، کلیه آزادگان به علاوه همسران و فرزندانشان از این سهمیه ها بهره مند خواهند شد.

در این خصوص هر یک از جانبازان بر اساس درصد جانبازی از این سهمیه ها بهره مند می شوند. جانبازان زیر 25 درصد نیز از 5 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در کنکور سراسری بهره مند شده و مشمول دریافت این مزایا خواهند شد.

سهمیه دانشگاه غیر انتفاعی
سهمیه پذیرش دانشگاه غیرانتفاعی

تعیین درصد سهمیه پذیرش بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی

هر یک از دسته بندی های یاد شده برای سهمیه دانشگاه های غیر انتفاعی از میزان به خصوصی از این سهمیه ها بهره می برند. برخی از این سهمیه ها را در زیر مشاهده می کنید:

  • سهمیه همسر و فرزندان شهدا در پذیرش دانشگاه در حدود 25 درصد تعیین می شود.
  • سهمیه همسر و فرزندان رزمندگان مفقودالاثر، 25 درصد است.
  • سهمیه خود جانبازان 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها نیز 25 درصد تعیین شده است.
  • سهمیه آزادگان به همراه همسر و فرزندانشان 25 درصد است.
  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندانشان تا 5 درصد تعیین می شود.
  • همسر و فرزندان رزمندگانی که به مدت 6 ماه در جبهه حضور داشته اند، 5 درصد سهمیه دانشگاه خواهند داشت. در این خصوص برخی از قوانین جدید سهمیه ایثارگران نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی تاثیر سهمیه مناطق محروم در پذیرش دانشگاه

در خصوص پذیرش در دانشگاه های غیر انتفاعی تاثیر سهمیه های مربوط به مناطق محروم در کشور نیز مورد بررسی قرار می گیرد. این سهمیه ها برای داوطلبین استان های کرمانشاه، لرستان، بوشهر، کردستان، سیستان و بلوچستان و… مورد استفاده قرار می گیرند. سهمیه مناطق محروم بیشتر از 40 درصد ظرفیت کنکور سراسری را در بر می گیرد. در طول هر سال تقریبا 500 نفر از افراد بومی مناطق محروم با استفاده از این سهمیه ها پذیرش می شوند.

همچنین بخوانید : مشاوره آزمون سردفتری 1401

جمع بندی

در این گزارش در رابطه با تاثیر سهمیه های رزمندگان، ایثارگران و شهیدان و جانبازان در خصوص پذیرش در کنکور سراسری در دانشگاه های غیر انتفاعی اطلاعاتی ارائه کردیم. در این زمینه تاثیر گذاری سهمیه های مناطق محروم نیز مورد توجه قرار می گیرد. سهمیه های مربوط به رتبه بندی مناطق نیز در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار هستند. داوطلبینی که از این سهمیه ها برخوردار باشند، شانس قبولی بیشتری در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟