تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی 1401

فهرست محتوا
رشته های آزمون نظام مهندسی

سازمان نظام های مهندسی، به عنوان بزرگترین سازمان غیردولتی کشور، پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی و کسب صلاحیت لازم، برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی مجوز کار صادر می کند. این داوطلبان می توانند در رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی 1401 مانند مهندسی عمران، معماری، شهرسازی، حمل و نقل، تاسیسات برق، مهندسی مکانیک و غیره در این آزمون شرکت کنند.

یکی از دغدغه های اصلی فارغ التحصیلان مهندسی پس از فارغ التحصیلی، گرفتن مجوز کار است. مجوز کار در واقع مهر تایید بر مدارک تحصیلی یک مهندس است. این مجوز کار توسط سازمان نظام های مهندسی که بزرگترین سازمان غیردولتی کشور است، برای فارغ التحصیلان مهندسی شرکت کننده در آزمون نظام مهندسی صادر می شود.

مشابه سیستم پزشکی، که در آن به هر پزشک یک شماره سیستم پزشکی اختصاص داده می شود، مهندسان نیز می توانند یک دفتر خانه مهندسی با شماره سیستم مهندسی ویژه به نام خود ایجاد کنند. در این مقاله ضمن معرفی رشته های آزمون نظام مهندسی 1401 به معرفی مدارک قبولی در آزمون نظام مهندسی می پردازیم.

رشته های تحصیلی مورد تایید آزمون نظام مهندسی 1401

همان طور که می دانید سازمان نظام های ساختمانی و مهندسی، هر ساله با برگزاری آزمون پروانه مهندسی، گواهی کار به شرکت کنندگان ارائه می دهد. اما برای شرکت در این آزمایش باید شرایط خاصی را داشته باشید. یکی از مهم ترین شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی 1401 این است که، رشته شرکت کننده در لیست رشته های مجاز در آزمون نظام مهندسی 1401 باشد.
رشته های مجاز و مورد تایید آزمون نظام مهندسی کشور شامل رشته های مجاز عمران، معماری، شهرسازی، حمل و نقل، نقشه برداری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی می باشد. تمامی گرایش ها باید دارای مشخصات زیر باشند. در ادامه رشته مهندسی عمران به عنوان نمونه ذکر شده است:

  • مدرک لیسانس عمران نیاز به مجوز از وزارت علوم دارد.
  • سایر مدارک مربوطه به جز مدرک مهندسی عمران توسط هیئت معادل سازی سیستم های ساختمان بررسی شده و در آزمون نظام های ساختمانی قبول شده و در صورت تایید، مجوز کار دریافت می کنند.
  • مدارک غیرمهندسی (مثلاً علوم کامپیوتر) و رشته های غیر مهندسی، مجاز به شرکت در آزمون نظام های مهندسی نمی باشند و داوطلبان باید دارای مدرک از رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی باشند.
  • همچنین باید سه سال از اخذ مدرک لیسانس فرد گذشته باشد.
رشته های مجاز در آزمون نظام مهندسی
رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی 1401

از آنجایی که رشته های مرتبط از این قوانین پیروی می کنند، باید با هر بخش از رشته های مهندسی آشنا شویم:

موضوعات مرتبط با مهندسی عمران :

  1. دبیر علوم مهندسی عمران
  2. راهسازی
  3. ساختمان سازی
  4. عمران آب
  5. ساختمان
  6. توسعه روستایی
  7. مهندسی عمران
  8. تکنولوژی ساخت و ساز عمران
  9. خط و ساخت و ساز ابنیه
  10. عملی

رشته های مرتبط با معماری :

محتوای مرتبط با معماری در جدول زیر نشان داده شده است.

  1. دبیر معماری و فناوری
  2. معماری سنتی
  3. معماری و دکوراسیون داخلی
  4. مرمت و بازسازی بناهای تاریخی

نقشه و رشته های مرتبط با مهندسی مکانیک :

فیلدها و رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی مربوط به تاسیسات مکانیکی در جدول زیر آمده است:

  1. لیسانس تاسیسات مکانیکی (گرما و سیالات)
  2. منشی فنی مکانیک (گرما و سیالات)
  3. لیسانس مهندسی مکانیک (طراحی و ساخت)

حوزه های مرتبط با تاسیسات برقی :

زمینه های مربوط به نیروگاه و تاسیسات برق در جدول زیر آمده است:

  1. معادل لیسانس برق
  2. مهندسی و کنترل ابزار لجستیک دقیق
  3. دبیر فنی تاسیسات برق (قدرت)
  4. مدیریت فنی و مهندسی تجهیزات
  5. مخابرات
رشته های مورد تایید در آزمون نظام مهندسی
رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی

سایت های مرتبط با برنامه ریزی شهری و شهرسازی :

رشته های مرتبط با برنامه ریزی شهری یا شهرسازی در جدول زیر آمده است:

  1. برنامه ریزی شهری
  2. طراحی شهری
  3. مهندسی محیط زیست
  4. طراحی فضای سبز و محوطه سازی
  5. مدرک فوق لیسانس در برنامه ریزی محیط یا محیط زیست

فیلدهای تحت تاثیر ترافیک :

مناطق و رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی مربوط به ترافیک در جدول زیر آمده است:

  1. لیسانس مهندسی راه و ترابری ترافیک
  2. گرایش های مرتبط با نقشه برداری
  3. لیسانس مهندسی نقشه برداری

در نهایت، اگر رشته تحصیلی شما در این لیست نیست، اما به عنوان یکی از رشته های مرتبط به این فهرست به حساب می آید، می توانید با ارائه مدرک لیسانس و ریز نمرات خود به هیئت معادل، برای آزمون نظام های مهندسی اقدام کنید.

صلاحیت و رشته های آزمون نظام مهندسی 1401

قبلا در مورد لیست رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی توضیحاتی را ارائه کردیم. هر گرایش و رشته پیشنهادی امکانات امتحانی خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی صلاحیت ها و رشته های مجاز در آزمون نظام مهندسی 1401 می پردازیم.

قبول شدن و گذراندن هر یک از این پیش نیازها و صلاحیت ها منجر به دریافت مجوز استخدام سطح 3 برای آن مدرک می شود. پس از چهار سال استخدام، سطح 3 به سطح 2، پس از پنج سال، سطح 2 به سطح 1 و پس از شش سال سطح 1 به سطح ارشد ارتقا می یابد.

به طور کلی آزمون اخذ مجوز کار در زمینه هایی مانند برنامه ریزی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری انجام می شود. به هر یک از این بخش ها صلاحیت می گویند و هر بخش آزمون جداگانه ای دارد. پس از قبولی شرکت کننده در هر کدام از این صلاحیت ها، آن فرد مجوز کار سطح 3 را دریافت خواهند کرد.

مشاوره قبولی در رشته های مجاز آزمون نظام مهندسی 1401

برای مشاوره قبولی در رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی تمامی نکات مربوط به این دروس جهت راهنمایی بهتر داوطلبان و متقاضیان این آزمون ذکر شده است. برخی از نکات مهم دیگر عبارتند از:

  • حداقل نمره قبولی در آزمون نظام مهندسی 50 درصد است.
  • میزان قبولی آزمون های نظام مهندسی در رشته عمران و کیفیت برنامه ریزی و اجرای گودبرداری ها، پی ها و سازه های حفاظتی و همچنین ارزیابی و برنامه ریزی و اجرای بهسازی 60 درصد می باشد.
  • مدرک و تجربه کاری حرفه ای برای شرکت در آزمون سیستم های مهندسی مهم است. سابقه کار یعنی سپری شدن سه سال پس از فارغ التحصیلی از مدرک لیسانس، دو سال پس از فارغ التحصیلی مدرک فوق لیسانس و یک سال پس از فارغ التحصیلی مدرک دکترا.
  • برای قبولی در آزمون مهندسی هیچ تفاوتی بین مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد. هیچ کدام بهتر از دیگری نیستند و داشتن هیچ مدرکی امتیازی برای گرفتن پروژه های بیشتر به شما نمی دهد.
  • برای شرکت در آزمون نظام مهندسی نیازی به کارت خدمت برای آقایان نیست، پس از قبولی در آزمون ها، مدت چهار سال برای ارائه کارت پایان خدمت یا معافی فرصت دارید.
  • این آزمون یک امتحان تستی، چهار گزینه ای است، اما در برخی رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی مانند رشته معماری، بخش آزمون معماری به صورت نقشه کشی ترسیمی است.
  • پس از قبولی در هر یک از رشته های آزمون نظام مهندسی مدرک سطح 3 را دریافت خواهید کرد، که پس از چهار سال سطح 3 به سطح 2 و پس از پنج سال سطح 2 به سطح 1 و در نهایت پس از شش سال سطح 1 به سطح بالاتر تبدیل می شود.

در نهایت، اگر هر گونه پرسش یا ابهام در زمینه رشته های مورد تایید آزمون نظام مهندسی برایتان پیش آمده، می توانید با مجموعه مشاوره تحصیلی دانش گذار تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟