تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

حداقل معدل قبولی در آزمون وکالت سال 1401

فهرست محتوا
حداقل معدل قبولی در آزمون وکالت

آزمون وکالت هر ساله از سوی قوه قضائیه کشور برگزار می گردد. این آزمون به منظور پذیرش داوطلبین برای دوره تخصصی کارآموزی وکالت انجام می گیرد. داشتن مدرک کارشناسی و یا بالاتر از آن در رشته حقوق برای ثبت نام و شرکت در این آزمون ضروری است. در سال 1401 شمسی نیز مانند سنوات قبل، آزمون وکالت برگزار خواهد شد و افراد واجد شرایط می توانند با داشتن حداقل معدل قبولی در آزمون وکالت نسبت به ثبت نام و شرکت در آن اقدام نمایند. مسلما داوطلبین ترجیح می دهند با توجه به رتبه و نمره تراز قبولی در آزمون وکالت از احتمال پذیرش خود مطلع گردند. علاوه بر این ممکن است در خصوص این آزمون و شرایط آن سوالات بسیاری داشته باشید که مطالعه این مقاله می تواند پاسخ بسیاری از آنها را بدهد.

معدل و رتبه قبولی در آزمون وکالت 1401

پس از ثبت نام در آزمون، داوطلبان باید برای برگزاری آزمون، خود را از لحاظ اطلاعات و معلومات علمی آماده کنند. در صورت کسب حداقل معدل قبولی در آزمون وکالت در آزمون کتبی، مجاز به راهیابی به مرحله بعدی یعنی مصاحبه شفاهی خواهند شد. پس از آزمون، سازمان سنجش آموزش کشور نتایج آن را در سایت خود منتشر خواهد کرد.

این سازمان نتایج آزمون را به صورت کارنامه داوطلبین به اطلاع آنها خواهد رساند. افرادی که موفق به کسب سطح مناسبی از نمره دروس آزمون شوند، رتبه قبولی را به دست می آورند. برای قبولی لازم است داوطلب حداقل به 60 درصد از سوالات پاسخ صحیح بدهد.

قبولی در آزمون وکالت نیز مانند سایر آزمون ها دارای حد نصاب نمره، برای پذیرش داوطلبان می باشد که شانس قبولی داوطلبان در این آزمون، بسته به عملکرد آنها در آزمون و درصدهای حاصل در آزمون کتبی نعیین می گردد.

معدل قبولی در آزمون وکالت
تراز قبولی در آزمون وکالت

تحلیل کارنامه آزمون وکالت سال 1401

در کارنامه داوطلبان که توسط سازمان سنجش کشور منتشر می شود به نمره خام هر درس و یا درصد کسب شده توسط داوطلب به تفکیک دروس اشاره می شود. علاوه بر این، تراز نهایی نمرات و یا همان نمره کل نیز محاسبه و اعلام می گردد. مسلما داوطلبی که درصدهای بهتری را کسب نماید، شانس قبولی بیشتری خواهد داشت.

محل پذیرش داوطلب و وضعیت داوطلب از لحاظ علمی از جمله موارد ذکر شده در کارنامه خواهد بود. در حالت کلی برای آزمون وکالت نمره و یا رتبه خاصی تعیین نشده است و وضعیت آزمون با توجه به نتایج رقبا تعیین می گردد. برای آشنایی بیشتر توصیه می کنیم کارنامه های داوطلبان، در سال های قبل را مطالعه کنید تا به درک بهتری از عملکرد خود و میزان شانس قبولی در رشته مورد نظر برسید.

نمرات کارنامه آزمون وکالت

در کارنامه آزمون وکالت دو نوع نمره برای داوطلب اختصاص داده می شود. که این نمرات عبارتند از:

  • نمره خام: این نمره از صد محاسبه می گردد و در کنار ستونی که برای عناوین دروس در نظر گرفته شده است نوشته می شود. این نمره با توجه به تعداد جواب هاب درست به سوالات محاسبه می گردد که البته در ازای سه پاسخ نادرست یک نمره از کل نمرات کسر می گردد. به عبارتی نمره منفی دارد.

تا سال 1390 قبولی در آزمون وکالت تنها با توجه به نمره خام اعلام می شد ولی از سال 1391 نمره تراز کل نیز برای قبولی لحاظ می گردد.

  • نمره کل تراز نهایی: این نمره را می توانید در قسمت پایینی جدولی که برای مشخصات فردی داوطلبان در نظر گرفته شده است ببینید. از سال 1391 نمره نرمال و یا تراز با استفاده از برنامه های کامپیوتری در آزمون ها و تست های بزرگ محاسبه شد که معیاری مناسب برای سنجش دقیق و عادلانه سطح علمی داوطلبان می باشد.

این نمره می تواند موقعیت هر یک از داوطلبین را در مقایسه با داوطلبان دیگر نشان دهد. در حقیقت از تراز قبولی در آزمون وکالت به عنوان اصلی ترین مبنای تعیین رتبه و اعلام قبولی در آزمون نام برده می شود.

نمره تراز قبولی در آزمون وکالت
حداقل معدل قبولی در آزمون وکالت

نحوه محاسبه نمره تراز قبولی در آزمون وکالت

تراز قبولی در آزمون وکالت را نمی توان بر اساس تعداد جواب های صحیح و نادرست داوطلب تعیین کرد. به این شیوه تنها می توان نمره خام داوطلب را به درصد تعیین نمود. برای تعیین تراز قبولی در آزمون وکالت لازم است به عملکرد داوطلبان دیگر شرکت کننده در آزمون توجه نمود.

نمره تراز از چه عددی محاسبه می گردد؟

در واقع نمره تراز را می توان نوعی شاخص در نظر گرفت. این شاخص می تواند به انتخاب فردی که نمرات را تراز می کند انتخاب می گردد. مدرج کردن این شاخص نیز می تواند متغیر باشد با افزایش درجه اندازه گیری به اندازه های دقیق تری خواهیم رسید. معمولا سازمان سنجش آموزش کشور نمرات آزمون وکالت را از صفر تا 13 هزار نرمال می کند.

ماهیت تراز نمودن نمرات

لازم به ذکر است که به کار بردن تراز نمرات واژه صحیحی نیست. تراز نمودن به معنی چیدمان نمرات با توجه به معیاری معین است و استفاده از عبارت نمره تراز شده می تواند اصطلاح دقیق تری باشد. به همین دلیل در تراز نمرات اعلام شده از سوی سازمان سنجش عدد منفی برای نمرات تراز دیده نمی شود. به عبارتی حتی در صورتی که نمره داوطلب در آزمون وکالت صفر و یا حتی منفی نیز باشد، باز هم نمره تراز وی صفر نخواهد بود.

توجه :

به منظور دریافت پروانه وکالت باید پس از دریافت مدرک کارشناسی، در آزمون وکالت قوه قضائیه نیز ثبت نام و در این آزمون حداقل معدل قبولی در آزمون وکالت را کسب نمایید. پس از قبولی در این آزمون نیز لازم است به مدت دو سال در یکی از دفاتر وکالت، دوره کار آموزی را با موفقیت پشت سر بگذارید. پس از اتمام کار آموزی موفق به دریافت پروانه وکالت خواهید شد.

کلام پایانی

آزمون وکالت برای فارغ التحصیلان رشته حقوق از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که هر ساله افراد زیادی در این آزمون شرکت می کنند. این افراد با شرکت در این آزمون خود را برای ورود به حرفه وکالت محک می زنند. تنها به افرادی پروانه وکالت و اجازه فعالیت در این حرفه داده خواهد شد که بتوانند حداقل معدل قبولی در آزمون وکالت را کسب نمایند.

برای دریافت پروانه وکالت و همچنین قبولی در آزمون نظام مهندسی، علاوه بر قبولی در آزمون شرایط دیگری نیز وجود دارد که شرط سنی یکی از آنها است. به عنوان مثال برای حوزه قضایی تهران بزرگ شرط سنی کمتر از 40 سال و برای حوزه های دیگر کمتر از 50 سال تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟