تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

باید نسبت استاد به دانشجو ارتقا پیدا کند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آئین تکریم و معارفه رئیس اسبق و فعلی دانشگاه صنعتی شریف هم اکنون با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است.

محمود فتوحی رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف در جایگاهی قرار دارد که افتخار همه ما است.

او افزود: این جایگاه با تلاش و از خودگذشتگی کارکنان، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مدیران دانشگاه از بدو تاسیس تاکنون به دست آمده است.

فتوحی تصریح کرد: این نهاد که مسیر رشد و بالندگی خود را در طول ۵۶ سال گذشته به صورت مستمر و فزآینده طی کرده است، امانتی در دست ماست که باید آن را به نسل آینده تحویل دهیم و آن را گامی به جلو برداریم.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای بنده باعث افتخار است که به عنوان منتخب شورای دانشگاه ۷ سال مدیریت این دانشگاه در افتخار را برعهده داشته ام و در حد بضاعت خود برای ارتقای ابعاد مختلف آن تلاش کردم. پروسه‌ای از اقدامات انجام شده و نتایج به دست آمده را در قالب گزارش عملکرد ۶ ساله دانشگاه تقدیم همکاران گرامی و مسئواان محترم کشور طی سال گذشته کردم.

فتوحی گفت: مهم‌ترین کاری که در ابتدای مسئولیتم در دانشگاه مدنظرم بود این بود که فعالیتی انجام دهم که در قالب عملکرد و برنامه پیش رود، به همین علت شورای برنامه ریزی راهبردی دانشگاه متشکل از همکاران با تجربه، خبره و با ایده‌های مختلف را تشکیل دادم.

او اضافه کرد: اعم از مسائل برنامه راهبردی دانشگاه شریف می‌توان به سرآمدی در آموزش و تربیت نیروی انسانی جامعه، سرآمدی در علم و فناوری، سرآمدی و اثر بخشی اجتماعی، ارتقای جایگاه دانشگاه به تراز بین المللی، ایجاد یک زیست بوم اقلام محور، توسعه فضای فیزیکی، ارتقای زیر ساخت‌های مدیریتی در نظام اشاره کرد.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: با وجود محدودیت‌های زیادی که در کشور از ابعاد مختلف داشتیم، اما همدلی و همکاری همه آحاد دانشگاه باعث شد تا بتوانیم به رشد گسترده‌ای دست یابیم.

فتوحی بیان کرد: درباره آموزش و جذب اعضای هیئت علمی توانمند باید گفت که یکی از ارکان مهم دانشگاه، سرمایه انسانی است و اعضای هیئت علمی در این زمینه از جایگاه بالایی برخوردار هستند. از بدو تاسیس دانشگاه جذب اعضای هیئت علمی توانمند در کشور و علاقه‌مند به تعلیم و تربیت رمز موفقیت و برتری ما نسبت به دیگر دانشگاه‌های کشور بوده است. در این دوره تلاش کردیم تا کیفیت استخدام‌ها نه تنها کم نشود، بلکه ارتقا یابد.

او افزود: جذب ۱۳۰ عضو هیئت علمی از فارغ التحصیلان برترین دانشگاه‌های خارجی و داخلی، ۶۱ درصد از فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور و ۳۹ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های جامع در طول ۷ سال گذشته گواهی این مدعی است.

فتوحی تاکید کرد: از نظر تعداد به گونه‌ای عمل شده است که نسبت استاد به دانشجو از عدد ۲۳ به ۲۰ ارتقا یابد و بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در برنامه‌های راهبردی دانشگاه تا سال ۱۴۰۵ به عدد ۱۷ بهبود یابد. این در حالی است که در سال‌های اخیر به علت شرایط سخت اقتصادی و عدم افزایش حقوق و مزایای هیئت علمی‌های دانشگاه‌ها تمایل برای بازگشت به کشور و اشتغال در دانشگاه کاهش یافته است.

او اضافه کرد: شاهد پیشرفت قابل توجهی از عملکرد و کیفیت فعالیت‌های اعضای هیئت علمی هستیم. جذب و هیئت ممیزه دانشگاه دو جای مهم در فضای دانشگاهی است.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: با شیوه ویروس کرونا دانشگاه شریف بلافاصله و زودتر از هر دانشگاه دیگری در ایران، بستر آموزش‌های مجازی را فراهم کرد؛ این سرعت عمل مرهون تلاش همکاران فضای الکترونیک بود که مدت‌ها مقدمات آموزش مجازی را فراهم کرده بودند که در برنامه راهبردی دانشگاه پیش بینی می‌شد که به اثر گذاری در آموزش وارتقای جایگاه دانشگاه شریف کمک کرد.

فتوحی گفت: گرچه آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود، اما تجربه خوبی برای جامعه دانشگاهی بود که می‌تواند حتی بعد از کرونا هم در جهت توسعه کمی و کیفی آموزش به ویژه آموزش مدیران و کارشناسان صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

او ادامه داد: از جمله معیار‌های دیگری که پویایی و بالندگی یک دانشگاه را مورد سنجش قرار می‌دهد، دوره‌های آموزشی است که به فهرست دوره‌های آموزشی دانشگاه اضافه می‌شود. ایجاد دوره‌های آموزشی جدید و دوره‌های میان رشته‌ای مورد تأکید برنامه‌های راهبردی دانشگاه شریف است.

فتوحی تاکید کرد: در طی ۷ سال گذشته ۹ زمینه رشته میان رشته‌ای در شورای تحصیلات تکمیلی و شورای دانشگاه به تصویب رسیده است و اقدام به جذب دانشجو گرفته اند. در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه شریف طی دو سال گذشته، شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده است.

او اضافه کرد: تدوین برنامه راهبردی پژوهش و فناوری دانشگاه در جهت تکمیل زنجیره دانشجو بوده است. اجرای برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه، ارتقای کیفیت و هدفمند کردن پژوهش‌های بنیادی و راهبردی در دانشگاه شریف صورت گرفته است.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف افزود: توجه جدی به حوزه‌های بین رشته‌ای از طریق پیگیری‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ایجاد دو پژوهشکده جامع انرژی آب و محیط زیست و علوم و فنون‌های همگرا که بستر فعالیت دانشگاه در حوزه‌های میان رشته‌ای برای انجام پروژه‌های کلان مورد نیاز کشور شده است.

انتهای پیام/

منبع خبر

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟