تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی سال 1401

فهرست محتوا
ثبت نام آزمون نظام مهندسی

از چالش های فکری فارغ التحصیلان رشته های مهندسی قبولی در آزمون نظام مهندسی است. ثبت نام آزمون نظام مهندسی می تواند راه را برای ورود به بازار کار در رشته های هفت گانه مهندسی هموار نماید. عمران، تاسیسات برقی، معماری، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری هفت رشته ای هستند که مجاز به شرکت در این آزمون می باشند. همان طور که می دانید همه این رشته ها در ارتباط با صنعت ساختمان سازی است و آزمون آن نیز به صورت سراسری خواهد بود.

دفتر مقررات ملی با مشارکت سازمان سنجش برگزاری این آزمون را بر عهده دارند. رتبه بندی و ثبت شرکت مهندسی، اخذ مجوز قانونی اشتغال به کار، اخذ سهمیه سالیانه کاری معین از سوی سازمان نظام مهندسی و امکان تاسیس دفتر طراحی از مزایای قبولی در این آزمون به شمار می آید.

تاریخچه پیدایش سازمان نظام مهندسی

در تاریخ 1352 هجری در ایران دو سازمان با نام های سازمان نظام مهندسان ساختمان و تاسیسات و نیز نظام مهندسان معمار و شهرسازی پایه ریزی و تاسیس شد. بعدها و مشخصا پس از پیروزی انقلاب و در سال 1371 وجود مرجع قدرتمندی برای ساماندهی به مهندسان و فعالیت هایی که این گروه انجام می دادند احساس شد. علاوه بر این به دلیل نبود تعرفه های همسان، برای فعالیت های مهندسی علی الخصوص مهندسی ساختمان، نوعی خلاء قانونی وجود داشت.

در آن سال ها هیچ مرجع قانونی به منظور رسیدگی به مشکلات ناشی از عدم نظارت کافی مهندسان و یا صلاحیت مجری وجود نداشت. با توجه به مشکلات ذکر شده، دولت تصمیم گرفت تا با ادغام سازمان نظام مهندسان ساختمان و تاسیسات و سازمان نظام مهندسان معمار و شهرسازی، نظامی یکپارچه با عنوان واحد سازمان نظام مهندسی ساختمان تاسیس شود.

شرکت در آزمون نظام مهندسی
شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی

مسلم است که با پایه ریزی چنین تشکیلاتی در زمینه ساختمان سازی، علاوه بر شرایط عمومی باید مسیری اختصاصی را نیز طی نمود. بر همین اساس مهندسان با گذشت سه سال از دریافت مدرک کارشناسی، دو سال پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و نیز یک سال پس از دریافت مدرک دکترای خود، می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

یکی از شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی، داشتن مدرک تحصیلی در هفت رشته مهندسی ساختمان شامل تاسیسات برقی، ترافیک، عمران، تاسیسات مکانیکی، معماری، نقشه برداری و شهرسازی می باشد. شرکت کنندگان در این آزمون و متقاضیان آن بایستی از شرایط لازم برای ورود به کار در رشته مهندسی برخوردار باشند.

مزایای قبولی در آزمون نظام مهندسی

در صورتی که شرایط شرکت در آزمون مهندسی را داشته باشید و بتوانید در این آزمون حد نصاب قبولی را کسب نمایید، از مزایای بسیاری در حرفه مهندسی برخوردار خواهید شد. امکان دسترسی به فرصت های شغلی متعددی با قبولی در این آزمون، برای تان فراهم می شود. مهندسانی که موفق به قبولی در آزمون شوند، می توانند در حوزه طراحی، اجرا و نظارت به عنوان کارشناس مجاز و ذیصلاح فعالیت نمایند.

همچنین بخوانید: قبولی آزمون وکالت

ضوابط عمومی و شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1401

متقاضیان مرد لازم است کارت معافیت موقت و یا دائم و یا کارت پایان خدمت سربازی خود را برای ثبت نام ارائه دهند. این مساله برای اخذ پروانه فعالیت در رشته مهندسی لازم و ضروری است.

ضوابط اختصاصی و شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

متقاضیانی که شرایط عمومی ذکر شده را داشته باشند، لازم است شرایط اختصاصی رشته خود را نیز دارا باشند. این داوطلبان می توانند در زمان تعیین شده برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی، نام نویسی خود را قطعی نمایند. شرایط اختصاصی آزمون 1401 عبارتند از :

رشته هایی که در آزمون سال 1401 مجاز به ثبت نام هستند عبارتند از :

  1. رشته عمران
  2. رشته شهرسازی
  3. رشته معماری
  4. رشته تاسیسات مکانیکی
  5. رشته نقشه برداری
  6. رشته تاسیسات برقی
  7. رشته ترافیک
شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی
شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون

  1. در حرفه مهندسان : حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز لیسانس و یا کارشناسی است که به تایید وزارت علوم رسیده باشد.
  2. در حرفه معماران تجربی : حداقل مدرک مورد نیاز دیپلم فنی و حرفه ای و یا سایر رشته ها است.
  3. در حرفه کاردان های فنی : بایستی فرد متقاضی دارای مدرک کاردانی باشد و مدرک وی نیز به تایید وزارت علوم و یا سایر موسسات دولتی و وزارتخانه ها رسیده باشد.
  4. در حرفه صلاحیت ارزیابی، اجرا و طرح بهسازی در گروه عمران : برای این رشته داوطلب بایستی دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری در رشته عمران با گرایش خاک و پی باشد. علاوه بر این، برای این حرفه داشتن پروانه اشتغال به حرفه مهندسی در صلاحیت های اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات با پایه 2 و یا نظارت نیز مورد نیاز است.
  5. برای صلاحیت طرح و اجرای گود، سازه و پی نگهبان : برای شرکت در این صلاحیت متقاضی باید دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری در رشته عمران با گرایش زلزله و یا سازه باشد. علاوه بر این داشتن پروانه اشتغال به حرفه مهندسی نیز در صلاحیت های نظارت و یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه 2 نیز الزامی می باشد.

در صورتی که شرایط اختصاصی و عمومی ذکر شده را دارید، بهتر است دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی 1401 را مطالعه کنید. جزئیات بیشتر در مورد شرایط و نحوه نام نویسی در دفترچه راهنما ذکر شده است.

نحوه ثبت نام در آزمون نظام مهندسی

این آزمون در ماه های اردیبهشت و اسفند سال 1401 برگزار می شود. که داوطلبان می توانند به صورت اینترنتی و با مراجعه به سایت inbr.ir ثبت نام نمایند. لازم به ذکر است که آزمون به حالت چهار گزینه ای و تستی خواهد بود. البته تنها در رشته معماری طراحی سوالات علاوه بر تستی، به صورت تشریحی و ترسیمی نیز انجام می شود. برای تمامی رشته ها آزمون به حالت کتاب باز برگزار می شود.

همچنین بخوانید: ثبت نام دانشگاه غیرانتفاعی

حد نصاب پذیرش در آزمون پروانه نظام مهندسی

برای هر آزمونی حد نصابی از نمره برای پذیرفته شدگان در نظر گرفته می شود. که برای این آزمون نیز این حد نصاب لحاظ شده است. احراز 50 درصد از کل نمره آزمون برای کاردان های فنی و مهندسین در همه صلاحیت ها و رشته ها، احراز 60 درصد از کل نمره برای طراح و اجرای بهسازی، صلاحیت رشته ارزیابی و صلاحیت اجرای گود و طرح، سازه و پی نگهبان لازم و اجباری است.

علاوه بر این در آزمون معماران تجربی نیز کسب 50 درصد از کل نمره برای پایه سه، 55 درصد برای پایه دو و نیز 60 درصد برای پایه یک ضروری است.

مدت اعتبار آزمون نظام مهندسی

در صورت قبولی متقاضیان، برای تمامی رشته ها و صلاحیت های ورودی در شغل های معماری تجربی، مهندسی و کاردانی فنی به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت.

البته در مورد ثبت نام آزمون نظام مهندسی سال 1401 باید اشاره کنیم که صلاحیت اجرا در دو رشته مجزای تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی و نیز دو صلاحیت اجرای گود و طرح، سازه و پی نگهبان و صلاحیت طرح و اجرای بهسازی و ارزیابی به رشته عمران افزوده شده است.

همچنین بخوانید: دریافت wes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟