تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

برای شرکت در کنکور ارشد چه اقداماتی لازم است؟

کنکور ارشد آزمون ارشد

به چه صورت خود را برای شرکت در آزمون ارشد آماده کنیم؟

جهت آمادگی در این آزمون و به دست آوردن رتبه عالی، تا تاریخ برگزاری کنکور ارشد زمان دارید. که با برنامه ریزی به مطالعه دروس لازم رشته امتحانی خود بپردازید. برای رسیدن به این هدف علاوه بر استفاده از منابع و برنامه ریزی دقیق، باید روش درست خواندن دروس کنکوری را یاد بگیرید. تا از زمان خود بهترین استفاده را نموده و همچنین در زمان کنکور با آرامش خاطر به تمامی سوالات پاسخ بدهید.

روش برنامه ریزی درسی

اساسی ترین و اصلی ترین نکته  برای رسیدن به موفقیت در هر کاری برنامه ریزی است. پس مرحله نخست در آمادگی آزمون ارشد، استفاده از یک برنامه دقیق درسی میباشد. این برنامه درسی باید شامل مجموعه ای از کارها از جمله تعیین نمودن هدف و ایجاد جدول زمان بندی باشد. که نتیجه این کار دادن نظم به تلاش و پشتکار شما و در پایان کسب رتبه عالی در آزمون ارشد است. معمولا یک برنامه ریزی صحیح، برنامه ای است که شخصی سازی میشود. یا به بیان دیگر منحصر به فرد شخص خاصی می باشد. زیرا توان یادگیری و درک در هر شخص با دیگران متفاوت است.

به عنوان نمونه امکان دارد که برای یک شخص مطالعه دو ساعت زبان در روز کافی باشد. حال آن که برای شخص دیگری در روز سه ساعت هم کفایت نکند. با توجه به این نکته نمی توان برای همه یک برنامه کلی صادر نمود و همه داوطلبان را ملزم به استفاده از آن کرد. ولی میتوان بعضی نکات را یادآوری کرد، تا اشخاص با در نظر گرفتن این موارد بتوانند یک برنامه دقیق و اصولی برای خود بریزند. در ادامه این مقاله، همه مواردی که برای یک برنامه ریزی خوب باید در نظر گرفت، ذکر شده است.

تعیین نمودن هدف

یکی از موارد لازم برای موفقیت و ایجاد نمودن آمادگی برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، تعیین نمودن یک هدف معین میباشد. که متقاضیان برای رسیدن به آن باید همه سعی و تلاش خود را به کار بگیرند. ولی لازم است که یک سمت و سویی را برای آن در نظر گرفت. در حقیقت متقاضیان می توانند با یک برنامه ریزی هدفمند و اصولی به تلاش های خود نظم ببخشند. و در جهت مسیری معین، به اهداف خود مانند قبول شدن در یک رشته ی خاص در دانشگاه مورد نظر است نزدیک تر شوند. علاوه بر این شما باید مشخص کنید که میخواهید در کدام یک از 2 آزمون ارشد (وزارت بهداشت و علوم) شرکت نمایید تا بتوانید به طور مشخص منابع کنکور ارشد مورد نیاز را تهیه کرده و اقدام به مطالعه کنید.

طراحی جدول زمان بندی

برای تهیه کردن یک جدول زمان بندی عالی، اول باید از ضریب های دروس امتحانی این آزمون آگاهی پیدا کنید. تا بتوانید با توجه به اهمیت هر درس، برای هر کدام زمان لازم را در نظر بگیرید. جدول های زمان بندی جهت برنامه ریزی روزانه، هفتگی و یا حتی ماهانه مناسب می باشد. به عنوان مثال می توانید در برنامه ریزی روزانه ساعات کاری خود مانند مطالعه، استراحت، زمان صرف غذا و… را در این جدول ها بنویسید. زمان بندی هفتگی جهت مشخص نمودن میزان مباحث در یک هفته و این مورد که در چه روزی باید به چه درسی پرداخت یا مرور و جمع بندی دروس اختصاص دهید، مناسب میباشد. برای طراحی نمودن جدول زمان بندی ماهانه، باید مشخص کرد که چه مطالبی و یا چه دروسی را باید مطالعه کرد.

کنکور ارشد
کنکور ارشد

با توجه به این نکته که زمان برگزار شدن آزمون ارشد سراسری و آزاد به طو معمول در اردیبهشت و یا اوایل خرداد ماه میباشد. اگر متقاضیان از ماه مهر شروع به مطالعه کنند، میتوانند به همه اهداف خود برسند. پیشنهاد میکنیم در روزهای اول زیاد بر خود سخت نگیرید و ساعات مطالعه را تدریجی افزایش دهید. تا بتوانید مطالعه منابع، تست زدن، مرور کردن و جمع بندی را در فرصتی مناسب و اصولی انجام دهید. به عنوان نمونه در هفته های اول با 4 ساعت مطالعه در روز برای دروس شروع کنید. و  سپس از هفته های بعدی  این زمان را افزایش دهید.

تهیه نمودن منابع کنکور ارشد

تهیه منابع مناسب برای شرکت در آزمون ارشد دارای اهمیت زیادی می باشد. انتخاب کردن کتابی که همه ویژگی های مورد نظر شما را داشته باشد، کمی سخت به نظر می آید. بنابر این پیشنهاد می کنیم، اول از کتب درسی و جزوه هایی که در زمان دوره کارشناسی به شما معرفی شده بود، استفاده کنید. سپس به سراغ کتب کمک آموزشی که دارای سوالات تستی متعددی هستند، بروید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد شرکت در آزمون رشته مربوط به مقطع کارشناسی خود را ندارید. میتوانید از مشاوران با تجربه مجموعه ما و یا افراد با سابقه در رشته مورد نظر مشاوره بگیرید.

معمولا پیشنهاد می شود که، منابعی را تهیه کنیدکه دارای درسنامه های عالی، نمونه سوالات تستی کنکور سال های قبل و پاسخ نامه تشریحی باشند. همزمان با مطالعه کردن منابع کنکور ارشد از حل کردن تمرین ها و نمونه سوال های متعدد غافل نگردید. چرا که استفاده نمودن از این موارد می تواند در یادگیری مطالب، تا حد زیادی مفید و کارآمد باشد. اگر راه حل سوالی را نمی دانید، یک مرتبه از روی پاسخ نامه، پاسخ را چک کنید و سپس دوباره به حل آن بپردازید.

شیوه درست مطالعه دروس برای کنکور ارشد

پیدا کردن شیوه درست جهت خواندن دروس و نکات امتحانی، یکی از روش های مهم رسیدن به موفقیت در کنکور ارشد می باشد. این که متوجه شوید دقیقا یک منبع را به چه صورت مطالعه کنید تا مطالب آن در ذهنتان ثبت شود، دارای اهمیت فراوانی است. به عنوان مثال برای رشته هایی مثل مهندسی، فیزیک، مکانیک و… که اغلب دروس آن را مطالب ریاضی و حل کردنی تشکیل می دهند، باید برای خواندن آن ها از سوالات و تست های بسیاری استفاده کنید. تا راه حل و پاسخ هر سوال درون ذهنتان کاملا ثبت شود.

همچنین نیاز نیست در یک روز، همه دروس را مطالعه کنید. اگر دروس بسیار زیادی برای رشته  شما در کنکور ارشد مطرح باشد، معمولا مطالعه همه ان دروس در یک روز کمی خسته کننده خواهد بود. بنابراین می توان با کمی فاصله، خواندن درس های کم حجم و آسان تر را آغاز نمود. علاوه بر این برای ایجاد تنوع در برنامه ها، به صورت چند روز در میان نوبت مطالعه دروس را جا به جا کنید. در پایان نیز باید توجه داشت که اصلی ترین قسمت برنامه ریزی، عمل به آن میباشد.

کنکور ارشد
کنکور ارشد

تست زنی

پس از پایان مطالعه یک مطلب باید تست های مرتبط به آن مبحث را نیز حل کنید. تا مطالب کاملا درون ذهن شما تثبیت شود. این نوع از تست ها به طور معمول جنبه آموزشی دارند. ولی برای آزمودن خود بهتر است بعد از گذشت چند روز، به مرور این نکات بپردازید. منظور ما از این بحث این است که نکات مهم این تست های آموزشی را مجددا مطالعه کنید و آن ها را حل کرده تا نقاط ضعف و قوت خود در یابید.

هرچقدر میزان تمرین و تست زنی شما بیشتر باشد. مهارت حل تست شما افزایش می یابد. در نتیجه در مدیریت نمودن زمان آزمون ارشد با مشکلی مواجه نمی شوید. علاوه بر این با نقطه نظر و دیدگاه طراحان سوال کنکور ارشد و انواع متنوع سوالاتی که برای هر درس مطرح می شود، آشنا می گردید. هنگامی که در میانه راه احساس آمادگی کامل برای کنکور کارشناسی کردید. می توانید گاهی به حل کردن تست های مطالب گذشته بپردازید. تا مجددا این موارد بروز شوند و با این روش یک مرور نسبی نیز انجام داده اید.

خلاصه نویسی

یکی از مهم ترین شیوه های مطالعاتی که نه فقط برای کنکور ارشد، بلکه برای مطالعه آزمون های دیگر و یا دروس دیگر نیز پیشنهاد می گردد، خلاصه نویسی است. زمان صحیح خلاصه نویسی، در حین مطالعه  مطالب درسی می باشد. در حقیقت بعد از این که خواندن یک مطلب اتمام یافت، با توجه به مواردی که آموزش دیده اید و یا تست های آموزشی، می توانید خلاصه نویسی خود را آغاز کنید. این خلاصه های مباحث می توانند در مطالعه مجدد شما و صرفه جویی در زمان، بسیار مفید باشند. حتما در برنامه ریزی های خود، زمانی را جهت دوره نمودن مباحث و خلاصه نویسی هایی که انجام داده اید، اختصاص دهید.

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟