تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

افزایش افت تحصیلی دانشجویان در دوران کرونا

مهلا دشتی مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: از اسفند ۹۸ که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و دانشگاه‌ها تعطیل شد، دانشجویان و عموم جامعه با گمانه زنی خیال می‌کردند که این وضعیت تا خرداد ۹۹ تمام می‌شود و می‌توانند فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

او افزود: از همین رو تمامی خوابگاه‌های دانشجویی تخلیه شدند و فعالیت‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کردند، حتی دسترسی به استادان هم مدتی قطع شد و دانشگاه‌ها تا بیایند شرایط را بهبود ببخشند تا اواسط اردیبهشت زمان برد و در این زمان یک سری زیرساخت‌های مجازی برای برگزاری کلاس‌ها ایجاد شد تا دانشجویان از اموزش‌ها عقب نمانند، اما باز هم جامعه دانشگاهی از پوشش آموزش‌ها در فضای مجازی بی اطلاع بودند.

دشتی تصریح کرد: روح و روان دانشجویان با دوری از فضای دانشگاه دچار اختلالاتی شده است. برای مثال، رابطه‌های دوستانه دانشجویان با یک دیگر، دوری از استادان و انجمن‌های دانشگاهی، افت انگیزه تحصیلی و پیشرفت در دانشگاه‌ها و فرسودگی تحصیلی از عواقب آموزش‌های مجازی بود.

این مشاور ادامه داد: طی این ۴ ترم گذشته با دانشجویان متفاوتی روبرور هستیم، از قبیل فارغ التحصیلانی مواجه شده ایم که ترم‌های اخر خود را بدون حضور در دانشگاه اخذ کرده اند و هم اکنون هم بدون حضور در مراکز علمی در حال اتمام درس خود هستند و دغدغه مهارت‌های کسب نشده و پیدا کردن شغل را دارند. همچنین دانشجویانی هم وجود دارند که ترم اول را حضوری و مابقی ترم‌ها را مجازی پیش رفته اند و دچار بی انگیزگی و فرسودگی اند.

دشتی گفت: اما در مقابل یک دسته از دانشجویان وجود دارند که در شرایط کرونایی کنکور داده اند و هم اکنون سال اول یا دوم دانشگاه هستند و تا کنون محیط‌های آموزشی، دانشجویی، پژوهشی، فرهنگی و … دانشگاه را ندیده اند و باید به این دسته از دانشجویان توجه ویژه‌ای شود، چرا که محیط دانشگاه را تجربه نکرده اند.

روان دانشجویان، موضوع مهم دانشگاه ها بعد از بازگشایی حضوری

این مشاور  بیان کرد: برای بازگشایی دانشگاه‌ها علاوه بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید روان دانشجویان هم مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که سلامت روانی به اندازه مسائل بهداشتی و جسمانی مهم است.

او گفت: روزانه تعداد زیادی دانشجو به ما مراجعه می‌کنند که دغدغه‌های مهمی دارند، یکی کتاب‌های درسی و مطالعه نکردن آن‌ها و یاد نگرفتن و دیگری بی انگیزی و فرسودگی تحصیلی است که تمامی آن‌ها ارمغان تدریس مجازی است.

دشتی اضافه کرد: غیر از توجه به وضعیت تحصیلی دانشجویان که مراکز مشاوره دانشگاه‌ها باید برای آن‌ها برنامه ریزی داشته باشند، گفتنی است که وضعیت روحی دانشجویان هم بایستی مورد توجه قرار گیرد؛ تقریبا تعداد زیادی دانشجو با مراجعه‌های روزانه به ما می‌گویند که دچار سوگ‌های پذیرفته نشده و حل نشده ناشی از ویروس کرونا شده اند و عزیزانی از دست داده اند.

این مشاور گفت: وضعیت روحی و روانی دانشجویان خوب نیست و با شروع حضوری دانشگاه‌ها دردسر‌هایی ایجاد می‌کند؛ بنابراین تمامی مشاوران و تیم‌های سلامت روان باید این موضوع را حائز اهمیت قرار دهند، یعنی خلق و خوی آن‌ها و فرسودگی تحصیلیشان حتما باید بهبود پیدا کند تا بتوانند بهتر با فضای دانشگاه همراه شوند.

او بیان کرد: حتی مشاوران باید با دانشجویانی که اقوام درجه یک خود را مانند: پدر، مادر، خواهر، برادر و … از دست داده اند صحبت کنند، همچنین ما با آن دسته از دانشجویانی هم که می‌خواهند مجازی فارغ التحصیل شوند چالش‌های زیادی داریم؛ چرا که نصف درس خود را غیر حضوری اخذ کرده اند و مهارت‌های زیادی یاد نگرفته اند و مهارت‌های نرم و سخت رشته را در مسیر شغلی خود کمتر میدانند.

دشتی یادآوری کرد: دانشجویانی که مجازی آموزش دیده اند با دانشجویان دیگر تفاوت‌هایی دارند و مهارت‌ها را یادنگرفته اند و نیاز به آموزش دارند؛ بنابراین باید آموزش مسیرشغلی آن‌ها را جدی بگیریم و برای حفظ انگیزه، فرسودگی و سوگ‌های حل نشده مشاوره‌های فردی و گروهی دریافت کنند. از تمامی روسای دانشگاه عا و مراکز مشاوره دانشگاه درخواست داریم تا سلسه برنامه‌هایی را برای ورود و آمادگی همه دانشجویان به دانشگاه‌ها در نظر بگیرند تا مشکلات هرچه سریع‌تر بهبود یابد.

او گفت: قبل از بازگشایی دانشگاه‌ها باید به سلامت روانی دانشجویان توجه کنیم و درکنار مسائل بهداشتی و جسمانی به فکر روان دانشجو هم باشیم.

انتهای پیام/

Source

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟