تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

انتخاب رشته تحصیلی دبیرستان | متناسب با روحیه + علاقه دانش آموز |

فهرست محتوا
قبولی آزمون وکالت

انتخاب رشته، یکی از مهم ترین مراحل برای دانش آموزان است که باید با توجه به عواملی مانند علایق، استعداد ها و نیاز بازار کار رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. در مسیر هدایت تحصیلی و انتخاب رشته، نباید از اهمیت مواردی مانند شناخت روحیات و علایق فردی و مشاوره با افراد مجرب چشم پوشی کرد. دانش گذار با تمام تلاش خود بیانگر اهمیت انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان به والدین محترم می باشد.

نظام آموزشی ایران که شامل سه مقطع ابتدایی، متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم است، یک نقطه عطف بسیار حساس به اسم انتخاب رشته دبیرستان دارد. در سال های نه چندان دور که نظام آموزشی 4-3-5 بود دانش آموزان باید بعد از پایان سال اول دبیرستان اقدام به انتخاب یک رشته تحصیلی برای ادامه مسیر خود می کردند.

با تغییر نظام آموزشی همچنان این انتخاب رشته دبیرستان به قوت خود باقی بوده و تنها در انتهای دوره متوسطه اول یا همان پایه نهم تحصیلی اقدام به انتخاب می کنند. پس انتخاب رشته پایه نهم یا انتخاب رشته دبیرستان مسیر 3 ساله آینده دبیرستان دانش آموز و چه بسا در بیشتر موارد مسیر باقی عمر یک فرد را تشکیل می دهد.

به همین دلیل، انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم، از اهمیت بالایی برخوردار است، چه بسا دانش آموزان بسیاری که بعد از کنکور و ورود به دانشگاه و یا حتی بعد از قبول نشدن در کنکور به این نتیجه می رسند که علت عدم موفقیتشان، اشتباه در انتخاب رشته دبیرستان بوده است. در این مقاله در مورد عوامل موثر در انتخاب رشته دبیرستان توضیحاتی ارائه کرده ایم تا دانش آموزان بتوانند انتخاب رشته دبیرستان خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

زمان انتخاب رشته دبیرستان

مراحل مربوط به انتخاب رشته پایه نهم پس از اتمام امتحانات پایان سال دانش آموزان و دریافت فرم های هدایت تحصیلی انجام می شود. زمان و مهلت انتخاب رشته نهم به دهم توسط وزارت آموزش و پروزش تعیین شده و به مدارس سراسر کشور ابلاغ می گردد.

پس از آن، دانش آموزان موظف هستند در زمان تعیین شده با مراجعه به سامانه دانش آموزی و دریافت و تکمیل فرم هدایت تحصیلی پایه نهم، انتخاب رشته دبیرستان خود را پس از تصمیم گیری، نهایی سازند.

دانش آموزان در این مرحله با گزینه های متعدد و گیرایی روبرو خواهند شد که همین انتخاب را برای آن ها سخت تر می کند. دانش آموز پایه نهم باید به استعداد ها و علایق خود توجه کرده و مسیر تحصیلی خود را انتخاب کند.

بسیاری از والدین و دانش آموزان از حداقل نمره لازم برای ورود به هریک از رشته های تحصیلی دبیرستان اطلاعی ندارند.

مشاوره انتخاب رشته دبیرستان

با توجه به این که امکان تغییر رشته در بدو ورود به دانشگاه وجود دارد، بسیاری از دانش آموزان و والدین بر این تصورند که رشته دبیرستان فقط بر درس هایی که دانش آموز در سه سال بعد از آن می خواند تاثیر می گذارد. متاسفانه این تفکر باعث کم اهمیت پنداشتن انتخاب رشته دبیرستان می شود.

این که عنوان می شود انتخاب رشته پایه نهم تاثیر بسیار بیشتری از درس های 3 سال تحصیل در مدرسه دارد، دلایل مختلفی دارد که در اینجا می خواهیم به تعدادی از این دلایل اشاره کنیم. اول این که حتی اگر دانش آموزی در دانشگاه تغییر رشته دهد، به خاطر نداشتن دانش کافی در رشته جدید، تحصیل در آن رشته برای او نسبت به دیگران سخت تر می شود.

هم چنین خیلی از دانش آموزان با وجود امکان تغییر رشته در هنگام ورود به دانشگاه، باز هم در رشته تحصیلی دبیرستان خود ادامه تحصیل می دهند، پس عملا رشته ای که در دبیرستان انتخاب می کنیم نه تنها در دانشگاه بلکه در تمام سال های کاری زندگی مان همراهمان خواهد بود.

این قسمت خوب و روشن ماجراست اما روی دیگر داستان این است که در سال های گذشته شاهد این همه گیری هستیم که بیشتر افراد در شغل هایی مشغول به کار می شوند که کمترین ارتباط را با رشته تحصیلی دانشگاهی آن ها دارد.

هر چند برای یک دانش آموز 15 ساله تصمیم گیری اینکه در آینده قرار است سراغ چه کاری رود شاید خیلی منطقی نباشد اما باید قبول کنیم حتی نام هرکدام از رشته های پایه نهم تا حد زیادی بیانگر حس و حال حاکم بر آن رشته است.

رشته علوم تجربی را باید بیشتر به دانش آموزانی توصیه کنیم که توانایی کار در محیط های بیمارستانی و سر و کار داشتن با بیماران را داشته باشند.

رشته ریاضی فیزیک مناسب دانش آموزانی است که توانایی کار در محیط های صنعتی را دارند. هرچند کار به عنوان مهندس طراح هم می تواند از ویژگی های دیگر رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک باشد.

رشته انسانی می تواند آینده ای موفق برای دانش آموزانی ایجاد کند که قدرت بیان و روابط عمومی بالایی داشته باشند. اکثر رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی نیازمند روابط عمومی بالا و توانایی داشتن برخورد روزانه با انسان های اجتماع است.

در کنار رشته های نظری، رشته های هنرستان فنی حرفه ای و رشته های کاردانش در زمان ثبت نام مدارس هم متقاضی کمی ندارند. افرادی سراغ رشته های فنی حرفه ای و کاردانش می روند که به نوعی شغل قطعی آینده خود را مشخص کرده اند و می خواهند هرچه سریع تر به سراغ فراگیری فنون آن رشته بروند.

بهتر است حساسیت بیشتری در انتخاب رشته های فنی حرفه ای و رشته های کاردانش داشته باشیم، زیرا افرادی که به سراغ رشته های نظری می روند در انتخاب رشته کنکور با تنوع زیادی از رشته های دانشگاهی مواجه می شوند، اما افرادی که رشته های فنی حرفه ای و کاردانش انتخاب می کنند، یا باید دقیقا در همان رشته وارد دانشگاه شوند یا باید تغییر رشته دهند.

سخن اخر

در صورت داشتن هر گونه سوال درباره انتخاب رشته دبیرستان، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانش گذار تماس بگیرید. برای انجام این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی ما استفاده کنید. همچنین برای آگاهی از جدید ترین اخبار انتخاب رشته می توانید در کانال تلگرامی ما عضو شده و یا صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟