تماس از سراسر کشور

جستجو کردن
Close this search box.

ادامه تحصیل و مشاوره آزمون کارشناسی به کارشناسی ارشد!

ادامه تحصیل

شرایط ادامه تحصیل از مقطع کارشناسی به ارشد

آیا شما نیز جز آن دسته از افرادی می باشید که قصد ادامه تحصیل دارید؟ آیا از شرایط ادامه تحصیل پس از چندین سال ترک تحصیل اطلاع دارید؟ برای ادامه تحصیل چه باید کرد و باید به کجا مراجعه کنیم؟ آیا امکان ادامه تحصیل پس از سال های طولانی وجود دارد؟ آن دسته از متقاضیانی که قصد دارند تا از اول شروع کنند و یا به دلیل ترک تحصیل مایل هستند تا دوباره برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند، می توانند در این مقاله با ما همراه باشند تا با شرایط لازم جهت ادامه تحصیل برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد آشنا شوند.

علاوه بر این، اگر در رابطه با هر کدام از مقاطع تحصیلی و یا مراحل ثبت نام و آزمون های آن با پرسش یا ابهامی مواجه هستید، همکاران ما در دانش گذار این آمادگی را دارند تا شما را در همه حوزه ها راهنمایی نموده و مشاوره ادامه تحصیل را به شما متقاضیان گرامی ارائه دهند.

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی پس از تمام شدن دروان تحصیل خود در پی ادامه‌ تحصیل در مقاطع بالاتر هستند. در این مراحل نیز متقاضیان باید همانند دوره‌ی کارشناسی در آزمون کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند و در صورت قبولی در این آزمون، اقدام به انتخاب رشته نمایند و سپس وارد دوره‌ی کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس رشته‌ی مربوط به خود شوند.

مقطع ارشد مقطعی از آموزش عالی است که پیش نیاز ورود به آن، داشتن مدرک کارشناسی می باشد. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، برحسب رشته به دو شیوه ناپیوسته و پیوسته انجام می‌شود. وارد شدن به دانشگاه جهت ادامه‌ی تحصیل در این دوره در ایران نیاز به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دارد، البته دانشجویان استعداد درخشان برای ادامه‌ی تحصیل در ارشد می‌توانند بدون آزمون شرکت کنند و بدون کنکور وارد این دوره شوند.

آزمون ارشد نیز شباهت ها و تفاوت های زیادی با آزمون کارشناسی دارد که ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با این مورد با شما بحث کنیم. به صورت کلی ورود به مقطع کارشناسی ارشد شامل دو روش می شود: کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته.

ادامه تحصیل
ادامه تحصیل

کارشناسی ارشد ناپیوسته

دوره‌ای به مدت دوسال پس از کارشناسی می باشد و پذیرش دانشجو در این مقطع از روش آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی انجام می پذیرد. اشخاصی که در این آزمون قبول می‌شوند با توجه به رشته‌ی تحصیلی خود باید بین ۲۸ تا ۳۲ واحد درسی که ۴ تا ۱۰ واحد آن مربوط به پایان‌نامه و پروژه می شود را بگذرانند تا بتوانند مدرک کارشناسی ارشد ناپیوسته را دریافت نمایند. مدت زمان تحصیل در این مقطع دو سال می باشد.

کارشناسی ارشد پیوسته

یکی از روش های ادامه تحصیل در دوره ارشد، شرکت کردن در کنکور کارشناسی ارشد پیوسته است. کنکور کارشناسی ارشد پیوسته ویژه ی اشخاصی می باشد که تصمیم دارند به صورت مستقیم مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت نمایند.

اشخاص علاقه‌مند به این شیوه تحصیلی باید بعد از تمام شدن دوره پیش دانشگاهی، در آزمون کارشناسی ارشد پیوسته شرکت نمایند. این دوره ی تحصیلی 6 ساله است و بدون هیچ‌گونه فاصله ای در تحصیل انجام می گیرد. امکان پذیرش متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص وجود دارد. مدت‌زمان مجاز جهت تحصیل در این دوره نهایتا 7 سال می باشد.

آزمون کنکور کارشناسی ارشد

با توجه به این نکته که تعداد اشخاصی که قصد دارند در این مقطع ادامه تحصیل دهند، بسیار کمتر از دوره کارشناسی میباشد، چنان رقابت دشواری در این آزمون وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند با مطالعه‌ی دروس در مدت‌زمان کمی مانند چهار تا شش ماه در رشته‌ی تحصیلی مورد علاقه خود قبول شود.

سطح سؤالات این آزمون تا حدودی راحت تر از آزمون کارشناسی است. این آزمون هرساله بر اساس زمان‌بندی که در وب سایت رسمی سازمان سنجش قرار می گیرد برگزار می‌گردد. بعضی از رشته‌های این مقطع تحصیلی دارای آزمون‌های عملی نیز هستند و اشخاص باید پس از به دست آوردن نمره‌ی قبولی در کنکور تئوری در کنکور عملی نیز شرکت نمایند که نمره‌ی قبولی در این آزمون نیز در انتخاب رشته و قبولی تأثیر مستقیمی می‌گذارد.

در آزمون ارشد پذیرش بر مبنای نمره‌ی کل حاصل از 80 درصد آزمون و 20 درصد معدل دوره کارشناسی انجام خواهد شد و متقاضیانی که نمره‌ی لازم را در میان بقیه متقاضیان کسب نموده باشند، پذیرفته خواهند شد. در حقیقت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارای رشته‌های نیمه‌متمرکز نمی باشد و تنها بعضی رشته‌ها، رشته‌های خاصی هستند که آزمون‌های عملی دارند مانند بعضی رشته‌های معماری، هنر و تربیت‌بدنی.

مقطع ارشد
مقطع ارشد

مدارک مود نیاز جهت ادامه تحصیل

دارا بودن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا اشتغال به تحصیل در سال آخر دوره‌ی کارشناسی که مدرک مورد تائید شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم یا بهداشت باشد، طلاب حوزه‌ی علمیه با گذراندن دوره سطح 2 جهت شرکت در گروه امتحانی علوم انسانی، فارغ‌التحصیلان سال 86 به بعد با دارا بودن معدل بیشتر از 12 از جمله مهم‌ترین شرایط اختصاصی جهت ادامه تحصیل در این مقطع می باشد

جهت انتخاب رشته‌ی کارشناسی ارشد باید حتماً به این نکته دقت داشته باشید که به سبب ادغام شدن آزمون کنکور ارشد دانشگاه‌های سراسری و آزاد، انتخاب رشته‌ی این دو دانشگاه به صورت جدا از هم انجام می‌شود و داوطلبان 100 انتخاب برای انتخاب رشته‌ی سراسری کارشناسی ارشد و 100 انتخاب نیز برای انتخاب رشته‌ی کارشناسی ارشد آزاد در اختیار خواهید داشت که به هیچ‌عنوان با یکدیگر انجام نمی‌شوند و هر دو در دو شکل مختلف و ویژه همان نوع دانشگاه انجام می‌شود.

برای این منظور داوطلبان باید به سایت مخصوص دانشگاه آزاد مراجعه نمایند و فرم مربوط را در آنجا تکمیل نمایند. در کنکور کارشناسی ارشد متقاضیان از روی درصد وارد دانشگاه می‌شوند، به همین دلیل باید به اصول آزمون همچون توضیحات فنی و تخصصی خود آزمون و شیوه پراکندگی درصدها، رتبه‌ها و تعیین محل حساسیت رقابت‌ها و اهمیت و تأثیر معدل هر مبحث درسی در نتیجه‌ی آزمون و شیوه بهره برداری درست از آن موارد درسی کاملا مسلط باشید.

WeCreativez WhatsApp Support
کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش گذار در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند
👋 سلام، چه کمکی میتونم بکنم؟